Въпреки невероятния напредък в медицината, определени  ракови образувания остават нелечими. Независимо дали ги облъчваме с радиация, унищожаваме клетките чрез химиотерапия или прибягваме до т.нар. прицелни терапии, някои тумори изглеждат устойчиви на всички оръжия на науката.

Един подобен рак е метастатичният естроген рецептор-позитивен рак на гърдата. Тази агресивна форма на рака на гърдата е най-често срещаната. Въпреки това някои случаи са почти изцяло нелечими заради разнообразните мутации, които настъпват.

Сега обаче учените откриха нова слабост – и тя е наистина голяма.

В скорошно изследване, публикувано в Science Translational Medicine, изследователи от Университета на Илинойс в Ърбана-Шампейн разказват подробно за ново съединение, което се прицелва директно в метастатичните ракови клетки на гърдата и всички техни метастази (вторичните растежи из тялото в резултат от разпространението на рака) при мишки. В резултат на това е постигната пълна регресия на тумора.

Учените се надяват, че един ден това съединение би могло да спомогне за разработката на нов клас противоракови лекарства, които най-накрая да успяват да се преборят с метастазите.

Метастатичният естроген рецептор-позитивен (ERα) рак на гърдата е специален случай. Той нараства посредством естрогена. Ето защо сегашните терапии се опитват да намалят естрогена в телата на болните – т.е. да спрат „храната“ на рака и да ограничат растежа му. За съжаление, ERα има навика да мутира и тези негови мутации намират пролука във въпросните терапии и продължават да растат. Това го прави изключително труден за лечение и особено смъртоносен.

За да се преборят с това, учените решават да подходят по по-различен начин – те създават съединението, наречено ErSO. ErSO е малка молекула, която за разлика от вече съществуващите лекарства не се съревновава с естрогена. Вместо това пренатоварва клетъчните пътища на раковите клетки на ERα и стимулира смъртта им (т.е. предизвиква т.нар. разгънат протеинов отговор).

Когато изследователите инжектират ErSO в мишки, настъпва пълна регресия на рака на гърдата (включително на клетки, за които се знае, че са носители на мутации и съответно – устойчиви на лечение). Нещо повече – 7 дни след инжекцията метастазите в дробовете, костите и черния дроб изчезват напълно, което означава, че съединението е подходящо не само за унищожението на големи тумори, но и за премахването на рака от тялото.

„Дори в случаите, когато оцелеят няколко ракови клетки – а това от своя страна позволява на туморите да нараснат през следващите няколко месеца – новопоявилите се образувания са напълно чувствителни на лечение с ErSO“, казва водещият автор на проучването професорът по биохимия Дейвид Шапиро от Университета на Илинойс.

Не са открити каквито и да било странични ефекти при мишите.

Резултатите са изключително обещаващи. Фармацевтичната компания Bayer AG вече е лицензирала лекарството и вероятно дори ще стартира клинични проучвания с хора. Същевременно учените ще продължат да използват съединението ErSO върху други естроген рецептор-позитивни ракови заболявания, за да проверят неговата ефективност.