Учени от Медицинския колеж на Университета в Кентъки направиха откритие, което може да подпомогне битката ни с Toxoplasma gondii – паразита, който предизвиква токсоплазмозата. То е публикувано в научното издание Journal of Biological Chemistry.

Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията приблизително 40 млн. души в САЩ са преносители на T. gondii, но много малка част от тях проявяват симптоми, тъй като имунната им система се справя с паразита и му пречи да ги разболее. Токсоплазмозата обаче може да има сериозни последствия при бременни и имунокомпрометирани.

Хората, които развият остра форма на токсоплазмоза, могат да получат кистова форма на паразита в мозъка и мускулната тъкан. Тези кисти са отговорни за по-сериозните заболявания (особено сред хора с компрометирана имунна система).

Сега учените разработват лекарство, което е насочено именно срещу въпросната кистова форма. По-рано те идентифицират ензим в T. gondii, наречен TgLaforin. Според специалистите именно благодарение на него паразитът добива енергия от молекулите, съхраняващи въглехидрати. Сега екипът разработва ново лекарство, което изпълнява функцията на инхибитор на TgLaforin, като по този начин пречи на ензимите да снабдяват паразита с енергия.

Макар и да съществуват медикаменти, които лекуват симптомите на токсоплазмоза, все още не разполагаме с лекарство, което да е насочено срещу кистовата форма на паразита. Досега.

Следващата цел на учените е да тестват лекарството върху паразити. Впоследствие екипът ще се опита да увеличи неговите потентност и селективност и ще адаптира химичните му свойства, за да може да го тества върху животни.