Нова ваксина, наречена CoVac-1, премина успешно фаза I от тестовете върху хора и резултатите са наистина обещаващи.

Това е мултипептидна ваксина, която е създадена така, че да предлага дълготраен имунитет. Изпитанията показват, че е безопасна и ефективна и че произвежда имунен отговор, който трае най-малко 3 месеца – т.е. той надвишава този на естествения имунитет.

CoVac-1 е еднодозова и е базирана на протеини на SARS-CoV-2 – вируса, който предизвиква COVID-19. Клиничните проучвания показват силен отговор на имунните клетки, известни като T-клетки, в 100 процента от участниците 28 дни след ваксинацията. Нещо повече – ефективността на Т-клетките не се влияе от нито един от вариантите, будещи тревога – Алфа, Бета, Делта или Гама. Резултатите от фаза I са публикувани на 23 ноември в Nature.

Т-клетъчният имунитет е основната цел при разработването на ваксини, тъй като Т-клетките представляват ключа към дълготрайната защита.

Когато тялото се зарази с патоген от типа на SARS-CoV-2, имунната система откликва, като изпраща бели кръвни клетки, за да го атакува. Първи са клетки, наречени макрофаги, които обгръщат и разграждат патогена. Накрая остават само антигени - молекули, които изпълняват ролята на своеобразни маркери на нападащия патоген и които се разпознават от антителата. Антителата се произвеждат от Б-клетките – втората линия на защита в тялото – и позволяват на патогените да се струпват на едно място. По този начин те могат да се унищожат по-лесно от макрофагите.

Накрая Т-клетките атакуват заразените клетки и подтикват Б-клетките да произвеждат антитела. След инфекцията остават известни количества Т-клетки, които са готови да реагират, в случай че тялото се натъкне отново на същия патоген. Тези клетки се наричат Т-клетки на паметта. Именно те ни помагат да отблъснем повторните инфекции толкова бързо.

Ето защо силният отговор на Т-клетките е ключов за успеха на една ваксина и е особено важен при хора с дефицит на Б-клетки – например пациенти с рак, които разчитат предимно на Т-имунитета при битката с инфекции.

Именно тук на помощ идва CoVac-1.

Тази ваксина може да стимулира Т-имунитета на възрастните и имунокомпрометираните, които не успяват да развият достатъчно силен имунен отговор след ваксинация срещу SARS-CoV-2 с една от сегашните ваксини, казват авторите.

CoVac-1 е поставена на 36 души на възраст от 18 до 80 години, които до момента не са развили Т-клетъчен имунен отговор към SARS-CoV-2. Учените ги преглеждат както в деня на ваксинацията, така и на 7-ия, 14-ия, 28-ия и 56-ия ден. Последната оценка е направена след 3-ия месец.

Не са отчетени сериозни странични ефекти. След първия месец обаче тялото на хората е образувало огромно количество Т-клетки, които са останали в него поне до 3-ия месец (т.е. в рамките на продължителността на клиничното проучване).

Ваксината съдържа копия на различни антигени, извлечени от протеините на SARS-CoV-2, включително прословутия шипов протеин. Това я отличава от сегашните ваксини на „Пфайзер“ и „Модерна“, които са базирани на копия на вирусното иРНК. Тази на „Джонсън & Джонсън“ пък включва модифициран версия на вируса.

Колко добре се представя CoVac-1 спрямо сегашните ваксини срещу COVID-19? Тепърва ни предстои да разберем.

В момента CoVac-1 преминава през фаза II на клиничните проучвания. Целта е да се провери ефективността ѝ при хора с дефицит на Б-клетки и антитела.