Може би е по-добре да оставите леката треска да премине, вместо автоматично да посягате към лекарствата, сочи ново изследване на Университета на Алберта.

Изследователите установяват, че нелекуваната умерена треска помага на рибите бързо да изчистят организма си от инфекцията, да контролират възпалението и да възстановят увредената тъкан.

"Оставихме природата си свърши работата и в този случай това беше много положително", казва имунологът Даниел Бареда, водещ автор на изследването и професор във Факултета по селскостопански, биологични и екологични науки и Факултета по природни науки.

Умерената треска е саморегулираща се, което означава, че организмът може както да я предизвика, така и да я прекрати по естествен път без лекарства, обяснява Бареда.

Здравните предимства на естествената треска за хората тепърва да бъдат потвърдени чрез изследвания, "но тъй като механизмите, които стимулират и поддържат треската, са общи за животните, е разумно да се очаква, че подобни ползи ще се случат и при хората", добавя той.

Това предполага, че не трябва да посягаме към лекарствата за треска, продавани без рецепта, известни също като нестероидни противовъзпалителни средства или накратко НСПВС, при първите признаци на лека температура, казва той.

"Нестероидните противовъзпалителни средства премахват дискомфорта, който се усеща при треска, но вероятно се лишавате и от някои от ползите на тази естествена реакция."

Проучването помага да се хвърли светлина върху механизмите, които допринасят за ползите от умерената температура, която "еволюцията е запазила в животинското царство в продължение на 550 милиона години", отбелязва Бареда. "Всяко изследвано животно има този биологичен отговор на инфекцията."

Някои видове, като риби, влечуги и насекоми, дори рискуват да бъдат изложени на хищничество и да намалят репродуктивния си успех, за да се придвижат до температури в средата си, които предизвикват естествена треска.

"Така че големият въпрос е, ако животните ще предприемат тези големи усилия, защо вземаме лекарства при първите признаци на треска?"

За целите на проучването рибите са били заразени с бактериална инфекция, след което поведението им е било проследено и оценено с помощта на машинно обучение. Външните симптоми са подобни на тези, които се наблюдават при хора с треска, включително неподвижност, умора и отпадналост. След това те са съпоставени с важни имунни механизми в животните.

Изследването показа, че естествената треска предлага "интегративен отговор, който не само активира защитата срещу инфекцията, но и помага за нейния контрол", казва Бареда.

Изследователите установяват, че треската е помогнала за изчистването на рибите от инфекцията за около седем дни - половината от времето, което е било необходимо за тези животни, при които тя е била контролирана.

Треската също така е помогнала да се спре възпалението и да се възстановят тъканите, които са били увредени.

"Все едно да изключите автомобила, вместо да го оставите да работи, след като сте приключили с шофирането. Така се пести енергия и се предотвратяват допълнителни повреди", отбелязва Бареда.

Откритията могат да помогнат на ветеринарните лекари и животновъдите да се справят с болестите при животните, с които работят, предполага Бареда.

"Можем да се възползваме от тази естествена реакция на треска и от инструментите, които сме създали, за да идентифицираме животните, които са болни или които може да се нуждаят от подсилваща ваксинация. Фокусирането върху подгрупа от популацията спестява време и е по-евтино."

В крайна сметка Бареда се надява, че откритията ще помогнат да се постигне здравословен баланс между лечението на треската и ползите от нея.

"В дългосрочен план целта ни е да определим как най-добре да се възползваме от напредъка на медицината, като същевременно продължим да използваме ползите от естествените механизми на имунитета."

Изследването е публикувано в списание eLife.