Бактериите, пренасяни от здравите котки, могат да произведат антитела, които оказват невероятни здравословни ефекти върху кожата… на мишки.

Ново изследване, посветено на тези ефекти, показват, че един ден бихме могли да използваме тези антитела, за да лекуваме инфекции както у хората, така и при други животни.

Този подход представлява конкретен вид бактериотерапия, при която „добрите“ бактерии ни предпазват от „лошите“ (т.нар. патогени). Това е своеобразен баланс, за който учените постоянно научават нови неща.

В конкретното проучване специалистите използват бактерии от котка, за да предпазят мишки от резистентните на метицилин Staphylococcus pseudintermedius (MRSP - метицилин-резистентен стафилокок псевдоинтермедиус). Тази бактерия се среща често при опитомените животни и ако не се регулира, разпространението ѝ може да излезе извън клонтрол.

Резултатите от изследването показват, че добрите бактерии, които откриваме у котките, предоставят силна защита срещу MRSP – не само при мишки, както учените демонстрират, но и потенциално при хора, които се сдобият с тази бактерия.

„Ако живеете със здрава котка, е напълно възможно да получите известна защита срещу MRSP – казва медицинският учен Ричард Гал от Университета на Калифорния, Сан Диего. – Т.е. това е своеобразен аргумент в подкрепа на идеята да отглеждате домашен любмец.“

MRSP може да се пренася от вид на вид – известно е, че при кучетата, котката и хората например предизвиква екзема. Както и нейното име подсказва (метицилин-резистентен стафилокок псевдоинтермедиус), обикновените антибиотици не действат при нея и тя е трудна за лечение.

Екипът каталогизира бактериите, които се срещат обикновено у кучетата и котките, след което им позволява да се развиват едновременно с MRSP. Именно така идентифицират щам, наречен Staphylococcus felis, който блокира растежа на MRSP.

Изглежда сякаш множеството антибиотици, произвеждани по естествен път от S. felis, могат да разрушат стените на клетките на MRSP и да убият патогена. По-задълбочен анализ показва, че S. felis е изключително ефективно „биологично оръжие“ срещу инфекцията.

„Силата на S. felis е наистина голяма. – казва Гало. – Може да убива патогените отчасти защото ги атакува от множество страни – стратегия, известна като полифармация. Това прави S. felis особено атрактивно терапевтично средство.“

Каква е следващата цел на учените? Те ще проверят доколко S. felis е ефективна при кучета. Те обаче се надяват, че един ден ще могат да я използват за лечение на MRSP и при хора.

Изследването е публикувано в eLife.