Ключови компоненти на еспресото могат да предпазват от струпване на протеини в мозъка, свързани с болестта на Алцхаймер, показва ново проучване на лабораторни проби. Откритието им може потенциално да доведе до създаването на нов начин на лечение на заболяването.

Въпреки че не е ясно как точно започва или се развива болестта на Алцхаймер, агресивните струпвания на протеин в мозъка, наречен тау - който в нормални количества въобще не е вреден - са основните заподозрени, които често стават обект на проучвания.

В този конкретен случай ркип от Университета във Верона, Италия, се концентрира върху въздействието на съединенията на кафето върху протеиновите струпвания на тау, след като предишни изследвания установиха, че кафето и кофеина са полезни срещу когнитивния упадък.

"Тези резултати хвърлят повече светлина върху невропротективния потенциал на еспресото и предлагат потенциални  молекулярни рамки за разработване на терапии, насочени към мономерни или фибрилизирани форми на протеина тау", пишат изследователите в своя публикуван документ.

Спектроскопията с ядреномагнитен резонанс - техника, при която с магнитни полета могат да се контролират и анализират вещества на атомно ниво - е използвана за разглеждане на химическия състав на еспресото. Ключовите съставки - кофеин, тригонелин, генистеин и теобромин - са избрани за по-нататъшни лабораторни експерименти.

Молекулите на тези съединения са инкубирани с тау протеини в продължение на до 40 часа. Когато концентрацията на кофеина, генистеина или на целия екстракт от еспресо тау се увеличава, фибрилите (протеиновите струпвания) стават по-къси и по-рядко образуват по-големи групи.

Установено е, че кофеинът и други съединения на кафето предотвратяват струпването на протеините тау. (Tira et al., Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2023)

Нещо повече, експериментите показват, че тези скъсени фибрили не са токсични за клетките и не действат като "семена", от които може да се получи по-нататъшно струпване. Кофеинът и екстрактът от еспресо също така се свързват с предварително образувани тау фибрили, което предполага, че могат да си взаимодействат със съществуващите струпвания и да предотвратяват образуването на нови.

Прилагането на съединенията на кафето директно към протеините на тау не е решението. Напитката първо ще бъде преработена в храносмилателната ни система и макар да е известно, че някои от тези съединения преминават кръвно-мозъчната бариера, като например кофеинът, много други сложни химични взаимодействия в тялото ни може да не направят въпросните ефекти директни.

Изследователите признават, че са нужни още много изследвания, но се надяват, че тези резултати в крайна сметка могат да доведат до превантивно или терапевтично лечение на болестта на Алцхаймер и други мозъчни заболявания, при които са засегнати когнитивните способности.

Съвременните методи на лечение все още не могат да обърнат или предотвратят болестта на Алцхаймер, въпреки че експертите непрекъснато напредват в разбирането ѝ - с лекарства, които могат да я забавят, или с промени в начина на живот, които могат да отложат симптомите.

Що се отнася до кафето и неговите съставки, то отдавна се е доказало като изключително интересна и полезна напитка, чиято функция не е единствено да ни събужда рано сутрин. По-рано то е било свързвано с намаляване на риска от рак и риска от чернодробни заболявания, например; просто не пийте прекалено много от него.

Изследването е публикувано в Journal of Agricultural and Food Chemistry.