Първото изпражнение на едно дете – т.нар. мекониум – не е нещо, което хората държат да инспектират особено внимателно.

Тази тъмнозелена субстанция, наподобяваща смола, се състои от погълнатата околоплодна течност, епителни клетки и дребни косъмчета от живота в утробата. На микроскопично ниво мекониумът включва първичният материал, необходим за развиването на микробиома и нашата имунна система.

Ако в тази първоначална смес не бъдат открити богат и балансиран микс от молекули, изследователите смятат, че това би могло да попречи на колонизацията на добрите бактерии в нашия стомах и да ни изложи на риск от развиването на алергии като астма или екзема на по-късен етап от живота ни.

Изследователите са анализирали 100 проби на мекониум, взети във връзка по-мащабния изследователски проект CHILD Cohort Study, посветен на здравето на децата. Впоследствие те ги сравняват с тестове за алергии, направени на бебетата година по-късно.

Резултатите показват, че разнообразието на метаболитите в първото изпражнение на мъничетата, които вече са развили алергична сенсибилизация, е било много по-малко.

„Открихме, че редуцираното разнообразие се наблюдава основно в броя на различните аминокиселни, витамини и растителни съединения“, обяснява Клариса Петерсен, която изучава ранния микробиом в Университета на Британска Колумбия в Канада.

Освен това учените откриват, че намаляването на броя на някои молекули е свързано с промени в ключовите групи бактерии. Тези групи играят решаваща роля в развитието и формирането на микробиома – обширната екосистема на червата, от която от своя страна човешкото здраве зависи силно. Учените вече могат да прогнозират с точност от 76% (далеч над всички предишни методи за анализ) да предскажат дали детето ще развие алергия .

Разбира се, да знаете, че детето ви има някаква алергия е полезно, но има ли нещо, което можете да направите, за да го предотвратите? Най-добрата превантивна мярка, която се използва сега, е запознаване на новородените с полезни микроорганизми.

Според Петерсен това се постига предимно чрез естествено раждане и кърмене. Тя също така призовава да се ограничат ненужните антибиотици, да се пускат децата по-често на тревата и да не се следи толкова ревностно за чистотата, като се избягва прекомерната употреба на дезинфектанти.

Изследването е публикувано в Cell Reports Medicine.