Пригответе се за една от най-големите научни новини на века. Изглежда, че астрономите съвсем скоро ще покажат първата въобще снимка на черна дупка.

Участниците в проекта Event Horizon Telescope (включващ серия от телескопи от цял свят) са планирали множество пресконференции по целия свят на 10 април, за да направят голям анонс, свързан с „първи по рода си резултат“.

Засега детайлите са неизвестни. Можем да предположим обаче, че става дума за първите резултати от тяхната мисия да заснемат за първи път хоризонта на събитията на черна дупка.

Черната дупка  е област в пространство-времето, която притежава толкова силни гравитационни ефекти, че нищо – дори светлината – не може да й се изплъзне. Това означава, че прякото й заснемане е невъзможно, тъй като видимата светлина отсъства изцяло. Освен това черните дупки поглъщат всички останали форми на електромагнитна радиация. Т.е. не можем да ги наблюдаваме и с помощта на радио вълни, рентгенови лъчения, гама лъчи и други подобни типове телескопи.

Това, което можем да направим, е да наблюдаваме хоризонта на събитията на черната дупка – точката, от която връщане назад няма. Отвъд нея нищо не може да се измъкне от гравитационните сили на този космически обект. С други думи – една потенциална снимка би представлявала „силует“ на черна дупка.

Проектът Event Horizon Telescope е посветен на изучаването на Стрелец А* (Sagitarrius A*). Това е най-близката ни свръхмасивна черна дупка (SMBH) в познатата ни Вселена - намира се на около 25 000 светлинни години от Земята в центъра на Млечния път.

По-конкретно учените се надяват да определят дали черните дупки са заобиколени от област, от която материята и енергията не могат да избягат (както се очаква от Общата теория на относителността) и как те поглъщат материя.