Малкият Магеланов облак (ММО) е една от най-близките галактики джуджета, които обикалят около Млечния път. ММО и голямата му сестра, Големият Магеланов облак, са очаровали човечеството от зората на времето. Сега можем да ги видим, като никога досега.

ММО е деформиран от гравитационното привличане на другите галактики в системата. Това го прави доста активен, с много формиращи се нови звезди. И тъй като е само на 200 000 светлинни години, ММО е блестящ кандидат за изследване на звездната еволюция. Проблемът досега е бил междузвездният прах, пречещ да получим пълна картина.

За щастие астрономите вече могат да разчитат на видимия и инфрачервен телескоп VISTA, който е успял да надникне през слоя прах и да получи невероятно изображение на галактиката джудже с невероятните 1,6 гигапиксела (43 223 x 38 236 пиксела).

Освен безумно красиво, изображението е ценен източник научни данни. Международен екип от изследователи, ръководен от Стефано Рубеле от Университета на Падуа, анализира тези данни и открива нещо неочаквано. Повечето звезди в ММО са се формирали по-скоро в сравнение с по-големите галактики в близката вселена. Данните показват периоди на звездообразуване преди 1,5 милиарда и 5 милиарда години.

Това изследване, публикувано в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society е предварителен резултат от по-амбициозен проект. Изучаването на Магелановите облаци с телескопа VISTA цели да разкрие историята на звездообразуването в тях, както и да създаде триизмерна карта на двете галактики джуджета.

Сега екипът на VISTA ни даде безпрецедентна и невиждана до момента гледка към ММО. Учените, работещи по проекта вече са публикували десетки статии и предстоят да открият още много неща от този близък поглед към галактическите ни съседи.

Насладете се на невероятното изображение в пълен размер  ТУК и увеличете, за да го видите в цялата му прелест.