Умиращите звезди из цялата Вселена се превръщат в кристали. Това не е сюжет от „Доктор Кой“, а реалността за белите джуджета – малки и плътни звездни останки. Белите джуджета представляват последния стадий от еволюцията на много малки звезди, включително нашето Слънце. Днес учените установяват, че докато остаряват, те постепенно се превръщат в кристална структура.

Идеята, че белите джуджета се втърдяват, е предложена за първи път преди 50 години. Астрофизиците обаче не успяват да намерят конкретни доказателства. Нови наблюдения обаче правят тъкмо това. С помощта на сателита „Гая“ на Европейската космическа агенция, учените идентифицират 15 000 потенциални бели джуджета в рамките на 300 светлинни години от Земята. Докато изучават разпределението на осветеността и цветовете им, те осъзнават, че при наистина определени стойности се наблюдава излишък.

Когато тези звезди остаряват, те се охлаждат. Когато температурата падне под 10 млн. градуса, кислородът и въглеродът в ядрата им се кристализира. Кислородът започва този процес по-отрано, като избутва въглерода нагоре и освобождава енергия. Именно заради латентната топлина белите джуджета на различна възраст придобиват специфични цветове и осветеност.

“Това е първото пряко доказателство за кристализирането на белите джуджета – за прехода им от течна форма към твърда. Преди 50 години бе предсказано, че би трябвало да наблюдаваме голям брой белите джуджета в определени осветености и цветове вследствие на кристализацията. Чак сега обаче успяхме да наблюдаваме това“, казва д-р Пиер-Емануел Тремблей от Университета на Уоруик, главен ръководител на изследването.

Откритията са публикувани в Nature.