Астрономи подозират, че масивното бяло джудже със странна атмосфера всъщност е краен продукт от сливането на две бели джуджета. Уникалният обект, известен като WDJ0551+4135, е избегнал пълното унищожение на косъм. Откритията на астрономите са публикувани в Nature Astronomy.

Белите джуджета са тлеещи и изстиващи милиарди години космически „въглени”, които остават след като червените гиганти изхвърлят външните си пластове. Те са едни от най-старите звезди във Вселената и се състоят предимно от въглерод и кислород или от кислород и неон в зависимост от масата на звездата-прародител.

Тези звездни ядра разполагат с обвивка от хелий, която е допълнително обгърната от водород (а това от своя страна пречи на измерването на други елементи). WDJ0551+4135 обаче не е като другите бели джуджета. Атмосферата на този космически обект е особено богата на въглерод и водород.

Обектът е открит благодарение на космическия апарат „Гая“ на Европейската космическа агенция, който изработва най-голямата триизмерна карта на звездите в Млечния път. С помощта на телескопа „Хершел“ учените установяват, че бялото джудже е с огромна маса – 1.14 пъти тази на Слънцето.

WDJ0551+4135 се е образувало преди около 1,3 милиарда години. Новосформираното тяло не е експлодирало като свръхнова, както би трябвало да се очаква.

Според автора на изследването д-р Марк Холандс от университета в Уорик необичайно високи нива на въглерод не могат да бъдат обяснени със сегашните понятия за еволюция на звездите. Единствената възможност е сдвъхмасивното джудже да се е образувало при сливането на две бели джуджета. Такова явление никога досега не е било наблюдавано от астрономите.