NASA потвърди, че марсоходът „Опъртюнити“ е преустановил своите дейности. Американската космическа агенция не е получавала какъвто и да било сигнал от него от 10 юни 2018 г., след като мощна пустинна буря на Марс го постави в режим на хибернация. През последните няколко месеца NASA се опитваше да се свърже с „Опъртюнити“ редовно, като последният опит бе на 12 февруари.

„С висока признателност и благодарност обявявам мисията „Опъртюнити“ за приключена“, заяви Томас Зарбъчън от NASA.

„Опъртюнити“ е един от двата марсохода, които са част от космическата програма за изследване на Марс на NASA Марс Експлорейшън Ровър (вторият е „Спирит“). „Опъртюнити“ каца на повърхността на планетата на 25 януари 2004 г., три седмици след като „Спирит“ се приземява на другата страна на планетата. Последната комуникация със „Спирит“ е на 22 март 2010 и на 25 май 2011 NASA обявява, че мисията продължава само с марсохода „Опъртюнити“.

„Опъртюнити“ е олицетворение на качеството на космическите мисии като цяло.

Първоначално целта му е била да работи около 90 дни на Червената планета. Въпреки това той странства из марсианската повърхност цели 14 години и 293 дни – 55 пъти повече от планираното. Това е и първият марсоход, извършващ маратон в Космоса. Общо той изминава 45,16 км по време на множеството си години на работа.

Мисията на „Опъртюнити“ се увенчава с успех още от самото начало. Само 3 месеца след кацането си открива доказателства, че някога на повърхността на Марс е имало течна вода. През 14-те си години на планетата открива и екстра-марсиански метеорити, изследва няколко нови места подробно (включително кратера Индевър) и анализира местните скали и почва.

„Опъртюнити“ обаче е нещо много повече от дистанционен геолог. Заедно с „Марс Глобъл Сървейър“ той осъществява и първия атмосферен температурен профил на Марс. Освен това прави и множество важни астрономически наблюдения. Така например документира транзита на Фобос и Деймос (спътниците на Марс) през Слънцето.

Днес Марс е вече малко по-тихо място. "Кюриосити" и "Инсайт" ще продължат наследството, оставено от "Опъртюнити". През следващите няколко години към тях ще се присъединят апарати от нови мисии. Можем спокойно да кажем, че работата, извършена от "Опъртюнити" и "Спирит" бе ключова за разплитането на някои от дългогодишните мистерии на Червената планета.

Мозаечно изображение на Марс, съставено от снимки, направени от "Опъртюнити" през 2012 г.

Източник: Everett Historical / Shutterstock