Сатурн може и да има най-видимите и атрактивни пръстени в Слънчевата система. Това обаче далеч не е единствената планета с подобни характеристики. А сега астрономи научиха повече подробности за 13-те пръстена около Уран благодарение на нови термални изображения.

За първи път учените определиха температурата на пръстените и потвърдиха, че няма друг в Слънчевата система като основния (епсилон).

Обикновено само Сатурн се изобразява с пръстени, тъй като тези около Уран и Юпитер се виждат единствено с помощта на много мощни телескопи (или чрез сонди като „Джуно“, които направиха невероятна фотография на един от пръстените на Юпитер).

Колко пръстени съществуват? Юпитер има 4, Нептун – 5, Сатурн – хиляди.

Когато става дума за Уран, ние не знаем много за тях, тъй като те отразяват особено малко светлина в оптичната и инфрачервената дължина на вълната. Всъщност те са толкова мъждиви, че са открити чак през 1977 г.

Източник: Edward Molter and Imke de Pater/UC Berkeley

Затова астрономите се изненадаха, когато пръстените изведнъж се появиха ясно на термалните изображения, направени с цел измерване на атмосферната температура на Уран. Особено видим е бил епсилон. Оказва се, че неговата температура е 77 Келвина – точката на кипене на течния азот при стандартно атмосферно налягане. Най-ниската температура на планетата е 47 Келвина.

Излиза, че пръстените на Уран са доста странни в сравнение с останалите в Слънчевата система. Когато „Вояджър 2“ преминава край Уран през 1986 г. и прави множество снимки, учените забелязват, че в тях липсва нещо. При тези на Сатурн частиците са от всякакъв вид – от прашинки до големи скали. Пръстените на Юпитер и Нептун са особено прашни и се състоят основно от фини частици.

Уран пък има пластове прашинки между своите пръстени, но самите пръстени съдържат единствено обърнати нагоре парчета с размера на топка за голф. „Не виждаме по-малките неща“, казва астрономът Едуард Молтър.

„Нещо помита по-малките неща или всичко сияе заедно. Все още нямаме представа. Вече обаче знаем малко повече за състава на пръстените и дали са дошли от един конкретен източник или не", казва още той.

Източник: Molter et al., arXiv, 2019