Когато става дума за пръстени в Космоса, човек веднага се сеща за невероятно красивия Сатурн. Юпитер, Уран и Нептун също имат пръстени. Ето защо астрономите дълго време предполагаха, че те са присъщи за наистина големите планети. Скорошно откритие обаче поставя тази хипотеза под въпрос. Малките космически обекти също имат пръстени и учените вече знаят как успяват да ги задържат около себе си.

И астероида Харикло, и планетата-джудже Хаумеа имат пръстени, въпреки че не притежават онези характеристики, които според астрономите са важни за задържането им. Например малки спътници, които да балансират гравитационните вълни. Неравномерностите на Харикло и фактът, че Хаумеа е необикновено плосък обект, пречи на пръстените да се разсеят и разпръснат.

Виж още: Най-странният обект в Слънчевата система

„Пръстени има около Сатурн, Юпитер, Нептун и Уран. През последните няколко години обаче учените откриха и около Харикло и Хаумеа. Това са първите два малки обекта, известни на човечеството, които притежават пръстени. Смятаме, че пръстените се срещат много по-често в Слънчевата система, отколкото се предполагаше досега – коментира д-р Марием Ел Мутамид от Центъра за астрофизика и планетарна наука към „Корнел“. – В случая с Харикло и Хаумеа гравитацията е тази сила, която придържа пръстените. Те са прихванати от гравитационните сили заради странните форми на космическите обекти.“

Харикло е скалист обект със странна форма. Той се причислява към планетоидите, известни като кентаври. Ако беше сфера, щеше да има диаметър 252 км. Размерите му обаче са между 200 и 300 км. Изследователите предполагат, че наличието на гигантска планина вероятно променя гравитационното поле, произвеждано от този обект.

Хаумеа е кръстена на хавайската богиня на плодородието. Това е изключително издължен и бързо въртящ се обект. Той се върти самичък на всеки 4 часа – именно това допринася за странната й елипсовидна форма. Една от осите й е два пъти по-дълга от другата.

Тези странности изглежда са ключови за задържането на пръстените. Харикло дори има два. Като се има предвид факта, че стандартните форми са присъщи за по-масивните обекти в Слънчевата система, вероятно около Слънцето има много други обекти с пръстени. Астрономите подозират от доста време, че Хирон (друг кентавър) също има пръстени. Сегашното изследване подкрепя теоретично тази идея.

Можете да прочетете цялото изследване в Nature Astronomy.