Планетите джуджета и милионите други тела, осеяли Кайперовия пояс в мрачната периферия на Слънчевата система, сами по себе си са странна стока, но и сред тях се срещат най-невероятни чешити.

На първо място, те все още са слабо изучени и за състава им има предимно предположения – че са ледени и рохкави, най-вероятно кометоподобни обекти. Смята се, че в тях са запазени като във фризер следи от веществата, от които преди милиарди години се е образувала планетната ни система.

На 28 декември 2004 г. учени от две обсерватории в САЩ – едната на Хаваите, другата в Калифорния, откриват тялото, което получава каталожен номер 2003 EL61. Заради появата си по коледните празници обектът известно време носи неофициалния прякор “Дядо Коледа”, но впоследствие е наречен Хаумеа - на името на хавайската богиня на майчинството.

Между 50 и 35 пъти по-далече от Слънцето

отколкото е Земята, Хаумеа има диаметър приблизително колкото Плутон, бившата девета планета в Слънчевата система. Но формата на новия планетоид наподобява “дебела посмачкана пура”, по думите на един от изследователите му, Майк Браун от Калифорнийския технологичен институт.

Първата изненада, която тогава “Дядо Коледа” поднася на учените, е, че блясъкът му нараства и намалява с 25% на всеки два часа. Сметките показват, че сферично тяло с такива размери и скорост на въртене би трябвало да се разкъса. Така се стига до извода, че планетата е по-скоро удължена и прави един оборот около оста си за близо четири часа – което е рекорд за нашата система. Така на всеки два часа ни показва по един от тесните си краища и съответен минимум в блясъка.

Странната форма на Хаумеа е резултат именно от бясното й въртене

Центробежните сили я разтеглят по екватора – подобно на Земята, която също не е идеална сфера.

Притеглянето на повърхността й също е нещо особено – има голяма разлика между тежестта на предметите по местните полюси спрямо тази на екваториалния пояс.

Но формата и дервишката скорост на въртене не са най-странното, с което Хаумеа дразни любопитството на астрономите. Както е редно за богиня, и тя е съпроводена от спътникова свита. Но ексцентричната аристократка има подобаващ на характера си придружител.

Не са малко Кайперовите тела, за които се знае, че имат спътници. За повечето от тях се предполага, че са уловили тези по-малки тела при среща в Космоса. Един вид тези “благородници” са обкръжени от наемници.

Но край Хаумеа не кръжи такъв тип – спътникът й Хияка е твърде малък, за да бъде хванат “навлек”. Освен това учените са сигурни, че е изграден изцяло от воден лед. Така се налага хипотезата, че друго тяло някога е ударило Хаумеа и е разпръснало парчета в околността.

Пурообразната планета е достатъчно голяма, за да могат различните й съставки да се разпределят според масата си – тежките скални късове към центъра, по-лекият лед – по повърхността. При удара на неизвестния гост ледът се е разлетял в Космоса, а едно от парчетата е останало в орбита около Хаумеа.

Последвалите наблюдения уточнили орбитата на хавайската богиня, но родили и още една голяма изненада – втори спътник, наречен Намака. С което Хаумеа уверено заема абсолютно уникална ниша –

няма друг Кайперов обект с повече от един спътник

Историята на планетата поражда интересни хипотези за учените. Хаумеа е сравнително голяма и явно е била ударена от нещо възедро. Но големите Кайперови тела се срещат доста рядко. Така че става дума или за случаен, но много малко вероятен удар, или някога в Кайперовия пояс е имало доста повече едри риби. Тяхното изчезване остава загадка – може би са се изпотрошили в подобни сблъсъци, но това не е сигурно.
Хияка и Намака не са единствените плодове от древния сблъсък. По орбити, близки до тази на Хаумеа, в Кайперовия пояс летят и по-малки отломки. Размерите им са от 150 км до юмрук.

Така името на планетното джудже не може да е по-добре подбрано. Хаумеа е хавайската богиня на майчинството и раждането, както и майка на куп други хавайски божества, включително Хияка и Намака. При това митът твърди, че децата й са се родили от късове от плътта на Хаумеа.

Досега са открити десет от най-големите “деца” на Хаумеа, пръснати из Кайперовия пояс. Очаква се да бъдат засечени още, дори сред вече откритите други тела – сега просто се моделират орбитите. За учените не е малко да се уверят, че повечето тела в пояса са просто отломки. А изследването на междупланетни сблъсъци по резултатите от тях може да даде и ценни данни за раждането на системата Земя - Луна, която също е създадена от удар на космически тела.

Автор: Петър Кънев