Мисията „Касини“ приключи преди цели две години. Въпреки това учените продължават да откриват нови неща благодарение на данните, събрани от космическия апарат. Така например съвсем наскоро изследователи публикуваха изключително прецизен анализ на пръстените на Сатурн.

Пръстените, кръстени от A до G по реда на откриването им, представляват мутиращи системи. Те са млади – поне в сравнение със самата планета. Образували са се преди 10-100 млн. години. Сега учените откриха, че те са пълни с най-различни комплексни структури – някои от тях са по-обемни и приличат на буци, докато други са гладки имат формата на сламка.

„Тези нови детайли, благодарение на които научаваме повече за начините, по които спътниците са оформили пръстените по най-различни начини, ни позволяват да научим повече за образуването на Слънчевата система. Тези дискове еволюират под влиянието и на различните маси в тях“, казва МАт Тисцарено, водещият автор на изследването.

Ние все още не знаем защо материалът в пръстените се е организирал по три различни начина. Буците, гладките елементи и ресните обаче са ограничени до конкретни пояси в самите пръстени.

„Това ни показва, че пръстените изглеждат по този начин не само заради количеството материал в тях – добавя Тисцарено. – Трябва да има нещо различно в характеристиките на частиците. Когато две частици се сблъскат и отскочат една от друга, те може би влияят на случващото се. А ние все още не знаем за какво точно става дума.“

Източник: Science