Слънчевите затъмнения представляват страхотен небесен спектакъл на Земята. Разбира се, нашата планета не е единствената, от която можем да ги наблюдаваме.

Марсоходът „Кюриосити“ на NASA, който в момента се намира на Червената планета, засне не едно, а две затъмнения, докато Фобос и Деймос, спътниците на Марс, преминават през Слънцето през март тази година.

„Кюриосити“, който приземи на Марс през 2012 г., е оборудван със специални филтри, разработени от Лабораторията за реактивно движение на NASA. Благодарение на тях камерата Mast може да се взира директно и безпроблемно в Слънцето.

На 17 март (или 2350 Sol. 1 Sol,т.е. 1 марсиански ден, се равнява на 24 часа и 37 минути) „Кюриосити“ видя как най-малкият спътник на Марс (Деймос) преминава пред Слънцето. Деймос е миниатюрен и прилича по-скоро на астероид. Ширината му е едва 2,3 км и технически това, което марсоходът вижда, наподобява по-скоро транзит, отколкото съюинско затъмнение.И въпреки това гледката е не по-малко впечатляваща.

Източник: NASA / JPL- Caltech/ MSSS

На 26 март (2359 Sol) идва ред на Фобос – по-големият брат на Деймос. Той затъмнява Слънцето доста повече, тъй като ширината му е 11,5 км. Освен това орбитира Марс 3 пъти на ден от едва 6 хил. км. Той се намира по-близо до планетата от който и да е друг спътник в Слънчевата система.

Източник: NASA / JPL- Caltech/ MSSS

Нещо повече – „Кюриосити“ използва своя инструмент Navcam, за да заснеме и затъмняването на небето, предизвикано от Фобос.

Източник: NASA / JPL- Caltech