Днес е първият ден от зимата. За хората, живеещи в северното полукълбо, това означава, че е крайно време да излязат навън и да се насладят на снега, както и на прелестните гледки, които създава.

Земята обаче не е единствената планета, която има подобни страхотни пейзажи. Благодарение на едно великолепно изображение, споделено от Европейската космическа агенция (ESA), ние, хората, също можем да се насладим на ледените образувания на Марс. То е сглобено от общо пет снимки, направени от Mars Express Orbiter. Те са с изключително висока резолюция и показват огромно количество замръзнала вода в кратера Королев. Той е кръстен на известния инженер Сергей Королев, известен като бащата на съветската космическа технология, който работи по програмата "Спутник".

Королев, чиято големина е близо 81 км, се намира в северните низини на Червената планета, на юг от северния полюс. На дълбочина от 1,9 километра учените смятат, че пропастта улавя слой студен въздух, който гарантира, че леденото ядро ​​остава в сила през цялата година.

Въздухът се движи по повърхността на кратера. Съответно той потъва и създава ниска температурна зона. Тя от своя страна запазва леда и го предпазва от околоната атмосфера на Марс.

Още една гледка към кратера, заснета от Mars Express Orbiter

Тази Коледа космическият апарат на ESA ще отпразнува своята 15-годишнина.

Снимка: ESA/DLR/FU Berlin