През септември 1999 г., след близо 10-месечно пътуване до Марс, космическият спътник Mars Climate Orbiter изгаря и се разпада на малки парченца. И всичко това, защото някой просто е забравил да използва правилните мерни единици – т.е. метричната система.

Метричната система и Mars Climate Orbiter

338-килограмовият Mars Climate Orbiter, за чието построяване са били нужни 125 млн. долара, е изстрелян от NASA на 11 декември 1998 г. Неговата мисия е била да изучи климата, атмосферата и промените по повърхността на Червената планета.

Навигационният екип от Лабораторията за реактивно движение e изследователски център на NASA е използвал метричната система (т.е. милиметри и метри) при своите изчисления, докато Lockheed Martin Astronautics в Денвър, Колорадо, които създали дизайна и построили космическия апарат, предоставили ключови данни за ускорението му в популярната в Англия система (т.е. инчове, футове и паундове). Инженерите от JPL не са отчели факта, че мерните единици е трябвало да бъдат преобразувани в правилната метрична система.

И така, след 10-месечно пътешествие, тази грешка в изчисленията отвела космическия кораб опасно близо до атмосферата на Марс, където той най-вероятно изгорял и се разпаднал на парченца.

Инженерите от NASA са можели да хванат грешката, ако са били обърнали по-голямо внимание на изчисленията, но те просто „предположили“, че Lockheed Martin са си свършили работата.

В отговор на инцидента Джон Логсдън от Института за космическа политика на Вашингтонския университет заявил, че всичко това е „тъпо, докато Джон Пайк от Федерацията на американските учени добавил: „Беше неловко да загубим космически кораб заради такава проста математическа грешка.“