Телескопът Хъбъл засне напълно изумителен звезден обект във Вселената – син гигант, наречен от астрономите Икар, който се намира на разстояние от 9 милиарда светлинни години от Слънчевата система. Икар е най-далечната звезда, засечена някога от астрономите. Досега Хъбъл имаше успех със заснемането на отдалечени галактики. Така например той успя да заснеме галактиката Gn-Z11, която е на умопомрачаващите 13,4 милиарда светлинни години от нас, което отговаря за момент от изключително ранната история след раждането на Вселената или на само 400 милиона години след Големия взрив.

Но галактиките са много по-големи и много по-ярки от отделните звезди, които ги изграждат. И обикновено, след разстояния от порядъка на 100 милиона светлинни години звездите е на практика невъзможно да бъдат засечени индивидуално. Но случаят с Икар е специален. Той е бил “уголемен” от обекти, които се намират пред него, спрямо нас, които са толкова масивни, че астрономите са успели да засекат изкривяването на светлината под влияние на силата на тяхната гравитация. “Това е първият път, когато успяваме да засечем “уголемена” отделна звезда”, коментира Патрик Кели, астроном от университета в Минесота. “Ние можем да видим отдалечени галактики на разстояния от 100 милиона светлинни години, но тази звезда е поне 100 пъти по-далеч от всяка друга индивидуална звезда, която някога сме виждали, с изключение на супернова експлозиите.”