По време на среща на експерти в Лунния и планетарен институт в Хюстън, Тексас през август тази година бе обсъден един сравнително любопитен въпрос. Какво ще стане, ако разменим местата на Марс и Венера?

Естествено, човечеството все още не е изобретило машина, способна да премести цяла планета. И все пак…

Масата на Марс е около 1/10 от тази на нашата планета. Същевременно тази на Венера е сравнително сходна със земната. Червената планета орбитира в обитаемата зона около Слънцето, докато Венера се движи около Слънцето по орбита с радиус около 108 млн. километра. Разбира се, в момента нито една от тях не изглежда обитаема. Средната температура на повърхността на Марс е -60 градуса по Целзий, докато тази на Венера достига 460°C заради гъстата си атмосфера. Какво ще стане, ако ги разменим?

„Днешният Марс определено ще се изпържи по земните стандарти, ако се озове на мястото на орбитата на Венера“, коментира Крис Колос, климатичен учен от космическия институт „Годард“.

Виж още: Пътеводител на междупланетния стопаджия

Атмосферата на Червената планета е тънка. Тя е докарана до това положение от Слънцето, след като планетата е изгубила магнитното си поле (по неизвестни за учените причини). Ако преместим Марс в орбитата на Венера, температурите едва ли ще са толкова високи, че да освободят достатъчни количества от пленения в планетата въглероден диоксид и сгъстят атмосферата.

Дори и да се сгъсти, без магнитно поле Марс не би могла да задържи своята атмосфера. Това означава, че шансовете за течна вода ще са малки. „Подозирам, че ще бъде просто една по-топла скала“, казва Колос.

Що се отнася до Венера, интересното в случая е, че нейните температури не са пряко зависими от Слънцето. Ако я преместим на мястото на орбитата на Марс, те ще си останат сравнително същите, тъй като нейната атмосфера е в равновесие. С течение на времето обаче планетата може би ще започне да се охлажда. Ако това не се случи, единственият ни шанс е да я отведем отвъд орбитата на Марс.

Изглежда, че ако разменим орбитите на Венера и Марс, няма да получим втори обитаем свят. Ако обаче Венера се бе зародила първоначално на позицията на Червената планета, тя вероятно би имала по-големи шансове да задържи атмосферата си (най-вече заради своя размер).