Нека за момент си представим, че пътуването из Космоса се е превърнало във всекидневие. Коя планета бихте искали да посетите първо? Горещия Меркурий, който е най-близо до Слънцето? Чаровната Венера или все пак Марс – този, който ни е най-познат?

Запознайте се с нашите атрактивни предложения в този туристически наръчник, с помощта на който ще кацнем най-напред на скалистите планети в нашата Слънчева система. И ще ви разкажем за забележителностите на всяка от тях – местата, които в никакъв случай не бива да пропуснете.

Марс - четири сезона, 24-часово денонощие, атмосферни облаци и мъгли, поносими температури – това със сигурност трябва да е първата спирка в космическото пътешествие.

Преди да тръгнете към Червената планета

обаче, е хубаво да знаете няколко важни неща. За да стигнете дотам, ще ви бъдат необходими малко повече от пет землянски месеца – затова се уверете, че имате какво да правите и спътниците са ви достатъчно приятни. Също така не забравяйте, че е най-добре да се пътува тогава, когато планетата е най-близо до нас, т.е. е в опозиция на Земята (трите тела са на една линия, Слънцето е от едната ни страна, Марс – от противоположната). Това се случва горе-долу веднъж на две години. За ваше щастие следващата такава дата би трябвало да е 27 юли 2018 г. Така че какво чакате? Стягайте багажа.

Източник: bluecrayola / Shutterstock

Вероятно сте запознати и с факта, че Червената планета, която съществува вече почти 4 млрд. години, има изключително непредсказуемо време. Но същевременно и температури, най-сходни с тези на Земята в сравнение с която и да е друга планета от Слънчевата система. Затова ви препоръчваме лятото, когато достигат благоприятните 20 градуса по Целзий. Посетителите през зимния сезон трябва да са подготвени за -140. За сметка на това по същото време ви очакват забележително красиви полярни шапки, покрити със сух лед.

Когато пристигнете,

обърнете внимание на двете луни около планетата, както и на жълтеникаво-розовото й небе. Необикновено е, нали? Това е така, тъй като атмосферата е пълна с миниатюрни частици железен оксид, които отразяват светлината по специфичен начин. Сигурно ще ви направи впечатление и значително по-ниската гравитация – едва 38% от тази на Земята. Така дори и да тежите 100 кг у дома, на Марс ще сте едва 38 кг. Не го приемайте буквално като дебелариум, в който се топят килограми - разбира се, масата ви няма да се промени, която и планета във Вселената да посетите, просто гравитацията ще е различна. Само си представете какво може да правите със землянската си сила на Марс – ще хвърляте предмети два пъти по-надалеч и ще скачате три пъти по-нависоко.

Източник: iurii / Shutterstock

След като се насладите на гледката и се порадвате на новите си възможности, може да се обадите на роднините и приятелите си, за да им се похвалите, че междупланетното пътешествие е минало добре. Отделете поне два часа от свободното си време, тъй като за да пропътува едно просто „Ало, как си?” от Марс до Земята, ще бъдат необходими цели 25,4 минути.

Ако няма пясъчни бури или 8 км високи торнада, можете вече да започнете да разглеждате и туристическите атракции на Марс.

Тук всичко е с грандомански пропорции.

Планините са по-високи от връх Еверест, а каньоните – по-дълбоки дори и от Големия каньон. Затова се подгответе за някои наистина покъртителни гледки.

Започнете от вулканите. Те са приблизително 100 пъти по-големи от тези на Земята, тъй като няма тектоника на плочите на Марс и техният „растеж” не е нарушаван от движение на повърхността. Специално внимание заслужава Olympus Mons (от лат. – връх Олимп) - най-гигантският вулкан в Слънчевата система, превъзхождащ петдесетократно нашенските. Той е висок цели 27 км и се разпростира на 700 км. По-смелите от вас може да се пробват дори да го изкачат, без да се притесняват, че междувременно може да изригне, тъй като отдавна е неактивен.

Уверете се, че сте видели и Valles Marineris (от лат. – Долините на маринера) - един от най-големите каньони въобще – дълъг приблизително 5 хил. км и дълбок 6 км. Т.е. все едно се простира от нашата столица чак до Делхи. Докато се взирате е бездната, опитайте се да откриете следи от ерозия, за да се уверите и сами, че някога на Червената планета е имало вода.

Източник: Marisa Estivill / Shutterstock

Гигантските дюни също заслужават вашето внимание, особено ако сте почитатели на по-екстремните спортове като ски на пясък. Те са се образували вследствие на ниската гравитация и въздушното налягане и някои достигат близо 90 метра с „вълни” повече от 6 метра.

Не пропускайте и Лицето!

Снимка: NASA

Сигурно сте чували историите за тази необикновена каменна формация. Ако Слънцето я освети от определен ъгъл, погледната отвисоко, тя прилича на човешко лице. Дали това е дело на извънземни? Имало ли е някога живот на Марс? Преценете на място. Пък току-виж сте успели да отговорите и на тези два вечни въпроса.