Добри новини за любителите на астрономията! Днес Марс ще се приближи максимално близко до Земята, като най-подходящото време за наблюдение на явлението от България е в нощта на 31 юли срещу 1 август.

Средното разстояние между Земята и Марс е 225 млн. километра, но на 31 юли в 22:45 ч. българско време Червената планета ще бъде „само” на 57 600 километра от нас. Този момент ще бъде видим от Северна и Южна Америка, а в първите минути на 1 август и българските любители-астрономи се надяват да зърнат планетата.

Причината е, че Марс е едновременно в перихелий, и в опозиция. Опозиция се нарича моментът, в който Земята преминава директно между Марс и Слънцето. Марс е в опозиция на (приблизително) всеки две години – последната беше през май 2016 г. Но тази година е специална, понеже през няколкото седмици, когато е в опозиция, Червената планета ще бъде и в най-близката си точка до Слънцето, известна като перихелий. Това двойно явление се случва веднъж на всеки 15 – 17 години, когато орбитите на двете планети ги приближават максимално една към друга.

„Марс се намира много лесно след 11 ч. Той е най-ярката звезда на юг, югоизток, и свети в момента като натриева улична лампа”, посочва Володя Велков, член на Астрономическата асоциация – София, пред bTV.

Американската космическа агенция НАСА излъчва на живо кадри от свои телескопи, които в момента следят Червената планета (можете да ги наблюдавате във видеото по-долу). От утре Марс ще започне да се отдалечава от Земята.

Минималното разстояние между двете планети, което може да се достигне, е 54.5 млн. км, но рядко се случва. За последно това се е случило преди почти 60 хил. години. Следващият такъв случай ще е през 2287 г.