Ново изследване, проведено върху мишки, показва, че количеството космически лъчи, което се очаква да бомбардира астронавтите по време на тяхното пътуване към Марс, може да доведе до сериозни когнитивни увреждания, които да се окажат дълготрайни. Например загуба на памет, тревожност и хронична деменция.

Миналата година подобно изследване предположи, че уврежданията вследствие на галактичните космически лъчи, които представляват частици с изключително висока енергия и пътуват през пространството със скорост, близка до тази на светлината, могат да увредят мозъка, но само краткосрочно.

Сега се оказва, че дори шест месеца след като са се върнали от продължителен космически полет, астронавтите може да изпитват сериозни мозъчни възпаления и увреждане на невроните.

“Това не е добра новина за астронавти, които ще пътуват две-три години до Марс, а после и обратно,” казва Чарлс Лимоли, радио онколог от Калифорнийския университет в Ървайн.

“Много от тези сериозни когнитивни последици могат да продължат и до края на живота им", добавя той.