Наблюдения над поведението на хора в супермаркети помогнаха на учени да изяснят, защо хората започват да се държат ирационално и се суетят между опашките, забавяйки движението им, а и собственото си придвижване, се казва в статия в списание SSRN.

"Суетенето между опашките, постоянното местене от една в друга е абсолютно безумие, но се дължи на една-единствена причина - хората не обичат да бъдат последни. Още повече, че колкото и хора да са зад вас, това не е от значение колко бързо ще преминете вие. Тази особеност обаче влияе на психиката на човека и по правило, предпоследният е с 20% по-доволен от мястото си от последния в опашката", разказва Раян Бюел от Харвардският университет.

В последните години психолози и много други учени започнаха активно да се интересуват от поведението на човека в ежедневни и обединяващи ситуации - например при избор на стоки или когато е на опашка пред каса в магазин, а също и в автомобилно задръстване. Тези наблюдения разкрили няколко любопитни и неочаквани неща.

Например, израелски учени установили миналата година, че хората оценяват скоростта на движение на опашката не по броя хора и стоки, а според това какво място заемат покупките на лентата на касата. Това често подтиква хората да се държат нерационално, като избират"малка" опашка, съдържаща множество дреболии.

Бюел и неговите колеги разкрили корените на още един вид нерационално поведение поведение в магазините, наблюдавайки както хората на опашки, така и поведението им във виртуален аналог, който учените създали на сайт за социологическо проучване.

И едните, и другите не знаели, че са наблюдавани. Когато някой влизал в сайта, създаден от учените, той попадал на виртуална опашка, показваща неговото място и време за изчакване. Потребителите имали право да сменят опашката и да изберат друга, проверявайки текущите позиции за време и място.

Тези наблюдения разкрили любопитен ефект – най-често опашката сменяли не тези,които се намирали в най-дългата или бавна колона, а тези, които били на последно място в опашката, в която попадали първоначално.

Подобни решения в повечето случаи, както изяснили психолозите от Харвард били ирационални, тъй като хората прекарвали средно 10% по-дълго в очакване да дойде реда им за касата от тези, които били по-търпеливите. Дори и когато предприемали смяна на опашката само веднъж. Смените повече от веднъж чувствително увеличавали изгубеното в чакане време.

Корените на това странно поведение, както показала самата социологическа анкета, се криели в психологията на човека. Никой не харесва да бъде последен и в такива ситуации самочувствието и самооценката били доста по-занижени, отколкото при хора в средата на опашката.

Мениджър Нюз