Проучване установи, че хората, навършили 60 и повече години, които водят заседнал начин на живот, може да са изложени на повишен риск от деменция, съобщи електронното издание „Медикъл експрес“.

Проучването на Южнокалифорнийския университет и Университета на Аризона показа, че рискът от деменция значително се увеличава сред възрастните, които прекарват повече от 10 часа на ден без физическа активност – забележително откритие, като се има предвид, че средностатистическият американец прекарва около 9,5 часа всеки ден именно така.

Проучването също така разкри, че последователните часове, прекарани статично, нямат толкова голямо значение, колкото общото време за целия ден, пише БТА. Независимо дали заседналият начин на живот продължава в рамките на периоди, обхващащи няколко часа, или пък е разпределен периодично през целия ден, общото време, прекарано така, има подобна връзка с деменцията, каза авторът на изследването Дейвид Райклън.

Изследователите използваха данни от „Байобанк Великобритания“ – мащабна биомедицинска база данни във Великобритания. Като част от проучване на „Байобанк Великобритания“, над 100 000 души се съгласиха да носят акселерометри за измерване на движение за 24 часа всеки ден в продължение на една седмица. Изследователите се фокусираха върху извадка от приблизително 50 000 души на възраст над 60 години, които не са били диагностицирани с деменция в началото на проучването.

След това учените използваха алгоритъм за машинно обучение, за да анализират големия набор от данни от показанията на акселерометрите и да класифицират поведението въз основа на различни интензитети на физическа активност. Алгоритъмът успя да направи разлики и между видовете активност, като например заседнал начин на живот и просто сън.

След около шест-годишно проследяване, изследователите използваха и болнични досиета и данни от регистъра на смъртните случаи, за да определят колко души са били диагностицирани с деменция. Те откриха, че общо 414 души са развили състоянието.

След това екипът коригира своя статистически анализ за определени демографски данни (напр. възраст, пол, образователно ниво, раса/етническа принадлежност, хронични заболявания, генетика) и характеристики на начина на живот (физическа активност, хранене, тютюнопушене и употреба на алкохол, психично здраве по собствени данни), което може да повлияе на здравето на мозъка.

Въпреки че високите нива на заседнало поведение са свързани с повишен риск от деменция, изследователите установиха, че има определен часови диапазон на заседналия начин на живот, който не е свързан с деменцията.

„Бяхме изненадани да установим, че рискът от деменция започва бързо да нараства след 10 часа, прекарани в заседнало положение всеки ден, независимо от това как се е натрупало времето в заседнало положение“, каза Джийн Александър – автор на изследването и професор по психология и психиатрия в института „Евелин Ф. Макнайт“ към Университета на Аризона и Центъра за изследване на болестта на Алцхаймер в Аризона.

Необходими са повече изследвания, за да се установи причинно-следствената връзка и дали физическата активност може да намали риска от развитие на деменция, казаха авторите.