Да печелиш доверие е може би едно от трите най-важни неща във всеки бизнес, пише Мениджър Нюз.

Хората може да харесват някого, но да не му вярват. Добър пример в това отношение са знаменитостите. Може да харесваш Чарли Шийн например, но да не му вярваш.

И така, как се постига доверие? Стартовата точка тук е компанията да разбира последователността на събитията. Тя трябва да се довери на хората, преди те да й се доверят. Това не е като философския въпрос кое е първо - яйцето или кокошката. Става дума за точно определен ред: първо ти показваш доверие към другите, за да ги предразположиш и после те да ти повярват. Ако чакаш ден, в който те първи ще ти се доверят – той няма да настъпи!

Един пример: Amazon има много добра политика за създаване на доверие сред клиентите. Тя следва следното правило: предлага ти да купиш електронна книга за четеца й Kindle и ти дава срок от 7 дни да я върнеш, като си получиш обратно платената сума. Много от нас могат да прочетат книга за 7 дни. Но Amazon ясно показва, че ни вярва, че няма да тръгнем срещу системата.

Втори пример: Zappos. Тя е страхотен пример за създаване на доверие на практика!  Ако Тони Хсие беше дошъл при мен и беше ми казал "Човече, ето го бизнес модела на Zappos. Ще предлагам на жените да купуват обувки, без да ги видят и пробват”, бих му казал, че е луд. Бих му казал: "Не познавам жена, която би купила обувки, без да ги види и пробва." Въпреки това милиони жени купуват десетки милиони обувки от Zappos. Ясно е защо - защото имат доверие на фирмата. Как бе изградено то? Много просто - Zappos предложи от самото начало доставката да е за нейна сметка. Ако не харесваш обувките ги връщаш. Отново за нейна сметка. Така Zappos стана фирма с добра репутация. Тя си заслужи доверието. 

Идеята тук отново е, че ако искаш хората да ти гласуват доверие, първо ти трябва да им се довериш. Така работят нещата!

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.