Невъзможно е да оцелеем на повърхността на Венера. Тук атмосферното налягане е смазващо, а температурите – изпепеляващи. Но ако можехте да стъпите на планетата за няколко минути, щяхте ли да видите мълния? Ново проучване заключава: вероятно не.

Изследването, проведено от екип от Университета в Колорадо Боулдър, Университета на Западна Вирджиния, Калифорнийския университет в Лос Анджелис и Калифорнийския университет в Бъркли, анализира отново сигналите, излъчвани от втората най-близка до Слънцето планета.

През 1978 г., когато апаратът "Пионер Венера" на NASA навлиза в орбита около Венера, той открива така наречените "свистещи вълни". На Земята тези електромагнитни пулсации обикновено се създават от мълнии, което кара изследователите да предположат, че вълните са признаци на електрическа активност и на Венера.

Новото изследване показва, че венерианските версии вероятно не са такива, каквито изглеждат на пръв поглед.

"Дебатът за мълниите на Венера се води от близо 40 години", казва физикът по магнитосфера и водещ автор Хариет Джордж от Университета на Колорадо в Боулдър. "Надяваме се, че с нашите нови данни можем да помогнем за разрешаването му.“

Свистящите вълни са електромагнитни вълни с много ниска честота (VLF), наречени така заради начина, по който "свистят", когато се чуват от радиооператорите. Те се създават от сблъскващи се електрони в атмосферата - обикновено задвижвани от удари на мълнии.

В последното проучване са използвани данни, събрани през 2021 г. от друг космически апарат на NASA – слънчевата сонда „Паркър“ - по пътя му към Слънцето. Отново са засечени свистещи вълни, но този път нещо не е наред: вълните се насочват в грешна посока.

Вместо да се разпръснат в пространството, както се случва при светкавичните бури, тези вълни се насочват надолу към повърхността на планетата. Това предполага, че мълнията не е основната причина за тези електрически сигнали.

Илюстрация на слънчевата сонда "Паркър". Източник: NASA/Johns Hopkins APL

Това не означава, че на Венера няма мълнии, но е малко вероятно да се срещат често, а обилните свистящи вълни, които се улавят от преминаващите космически апарати, изглежда са създадени от други явления.

В това изследване не се разглеждат задълбочено тези други процеси, но изследователите предполагат, че роля може да играе магнитната реконцентрация, при която линиите на магнитното поле около Венера се усукват, пречупват и отново се съединяват.

Предишни изследвания са били както в полза, така и в ущърб на съществуването на мълнии на Венера, и случаят все още не е приключен. Необходими са по-подробни данни, за да научим какво точно се случва със сигурност. Те могат да бъдат събрани при предстоящото преминаване на слънчевата сонда „Паркър“ край планетата

"Много рядко се случва нови научни инструменти да стигнат до Венера", казва Маласпина. "Не получаваме много шансове да проведем този вид интересни изследвания."

Изследването е публикувано в Geophysical Research Letters.