Изричането на думичката „съжалявам“ не е никак лесно, особено когато трябва да се извините на ваш колега за грешка, която сте направили.

„За нас е трудно да демонстрираме уязвимост“, казва Ан Мари Сийгъл, коуч от Стамфорд, Кънектикът. „Ние не обичаме да признаваме, че сме направили грешка. Много важно обаче е да знаете как да извините на човек, с който работите“, добавя тя.

Това обаче е урок, чието научаване отнема известно време на повечето хора. Понякога фирмената култура на компанията също допринася за създаването на бариери и пречки пред изразяването на искрено съжаление.

„Много работни места създадоха работна култура, в която съвършенството е издигнато на пиедестал. Служителите на тези компании се страхуват да признават грешките си, защото гледат на това като на знак за слабост“, казва Хена Прайър, коуч от Филаделфия.

Въпреки всичко това, способността на човек да дава искрени извинения, когато такова е необходимо, е изключително полезна за разрешаването на конфликти и поддържането на добра репутация на работното място.

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да подберете правилното извинение в някои от най-често срещаните ситуации на работното място, които изискват такова:

Направили сте грешка, която е навредила на репутацията на ваш колега

Всички полагаме големи усилия, за да изградим си изградим положителен имидж в работата. Сами може да стигнете до извода, че ако накърните репутацията на ваш колега по някакъв начин, задължително трябва да му поднесете извинение.

Нека си представим, че сте дали на ваш колега данни, от които той се е нуждаел, за да привлече важен клиент. Данните обаче са били грешни и колегата ви е изгубил завинаги този клиент. Заради вашите грешки имиджа на колегата ви е понесъл щети както в очите на този клиент, така и в тези на шефа ви.

Важно е да поемете отговорност за грешката си и да кажете на вашия колега какво точно ще направите, за да помогнете за възстановяването на неговата репутация.

Пример: „Много съжалявам за случилото се!Поемам пълна отговорност и ще кажа на шефа ни, че грешката беше моя.“

Не сте отговорили навреме на важен имейл

Забравили сте да отговорите на спешен имейл от ваш колега? Свържете се при първа възможност с него и му предложете да му помогнете с каквото можете, съветва Кортни Темплин от JB Training Solutions.

Пример: „Току що видях, че съм пропуснал твой имел. Много съжалявам. Оставям всичко друго настрана, с какво мога да ти помогна?“

Закъснели сте за среща

„Ако знаете, че ще закъснеете за някаква среща, уведомете предварително човека, с който трябва да се срещнете или този, който е отговорен за събирането – по този начин вашето закъснение няма да бъде прието като проява на неуважение и липса на интерес“ казва Илай Хоуайек, главен изпълнителен директор на Crafted Career Concepts. Ако не сте пропуснали тази стъпка, то извинението е задължително.