Били ли сте някога в работна ситуация, при която конфликтът ескалира извън контрол? Вероятно. Как хората, замесени в този сценарий, разпространиха драмата? Бяха ли спокойни, ясни, оптимистични и взаимно уважаващи се? Това са добри примери за хора, които реагират добре при криза.

Другият пример е човек, който има лоша реакция, избухва и тръгва по пътя на обвинението. Това очевидно е токсичен човек, който лесно може да отблъсне хората и да съсипе морала на екипа. 

Какъв е правилният начин за справяне с такива токсични хора? Това е да приложим на практика един полезен принцип на емоционалната интелигентност: самоконтрол. 

Защо самоконтролът е важен? Когато възникнат конфликти, самоконтролът показва дали човек е в състояние да управлява своите емоции и поведение до положителен резултат. Според гуруто на емоционалната интелигентност Даниъл Голман, "драмата е много ниска, а производителността е много висока" в работни условия под ръководството на такива лидери. 

Ако лидерите нямат способност за самоконтрол, резултатът не е добър. Една от основните пречки, произтичащи от липсата на самоконтрол, е нефилтрираният гняв. Гневът е нормална човешка емоция. Но трябва да се изрази по здравословен начин. Има място и време за подходящ гняв и всички трябва да се научим как да го управляваме, или той ще ни управлява. Самоконтролът се грижи за това.

Самоконтролът е умение, което може да помогне на лидерите да работят спокойни и съсредоточени по време на силен стрес. Ето три начина, по които лидерът може да подобри самоконтрола:

1. Идентифицирайте основните си емоции 

Има ли силна емоция, от която стомахът ви нервно се присвива, свързана с скорошно негативно събитие? Добра отправна точка винаги е да помислите добре преди да действате според емоциите си.

2. Помислете какво ви кара да загубите самообладание

Помислете за последния път, когато може би сте прехвърлили ръба. Какво ви накара просто да загубите търпение и самообладание? Вероятно е реакция на нещо много по-дълбоко, но каквото и да го е предизвикало, трябва да се погрижите за първопричината – това е основната емоция, която причинява нежелани вторични емоции като ярост, страх, тъга или вина.

3. Вземете мерки 

След като откриете основната причина за загубата на самоконтрола, определете как най-добре да прекъснете цикъла, който ви държи в застой. Трябва ли да се проведе разговор и с кого? Може би следващият ви начин на действие е да не действате изобщо, а да изслушате различни доверени гледни точки и да осмислите емоциите си, преди да вземете друго необмислено решение.

Самоконтролът е от решаващо значение за лидерите, защото никой служител не иска да работи за някой, който не контролира себе си и своите емоции, особено в трудни моменти. Ръководенето със страх, викове и тормоз е остарял обичай, който няма място в сегашната социална икономика, която цени взаимоотношенията, сътрудничеството и автентичността. 

Източник: Марсел Швантес, основател и директор човешки ресурси на Lidership from the core, за Inc.com

Мениджър Нюз