Баща ми е счетоводител. Той е следвал счетоводство в университета и по-късно е завършил MBA (магистратурата по бизнес администрация). Като дипломиран експерт-счетоводител, неговата работата изискваше постоянно да бъде запознат с последните тенденции в данъчното законодателство и другите обществени практики.

Ако ви попитам какво точно смятате, че прави счетоводителят, може би ще ми отговорите, че неговата работа включва създаване и подписване на данъчни декларации и финансовите отчети. Този отговор, разбира се, е в голяма степен верен, но той далеч не разкрива цялата картина.

През годините баща ми е прекарвал много време в работа със собственици на компании и предприемачи, които са търсили от него съвети за това как да подобрят бизнеса си. Той е свързвал хората от една компания с тези от друга, когато това е било от взаимна изгода и за двете страни. Намирал е ресурси за финансиране на предприемачи, които са имали страхотни идеи, но не са разполагали с нужните средства, за да ги осъществят. Предполагам, че последното е било любимата част от неговата работа.

В крайна сметка се оказва, че в нашето професионално ежедневие ние правим много неща, които всъщност не са официално част от длъжностната ни характеристика. Има дори случаи, в които „основните длъжности“ всъщност играят сравнително малка роля в нашето ежедневие и не са от особено значение за успеха на кариерата ни. Как тогава може да разберете какво точно включва вашата работа и да намерите такава, която да отговаря на вашите интереси и силни страни?

Както пиша в книгата си „Bring Your Brain to Work“, едно от най-важните неща, от които се нуждае всяка организация, която иска служителите й да дават най-доброто от себе си, е „екип от ментори“. Ключовата характеристика на тези екип е, че те съдържат „суперзвезди“ – хора, които са постигнали значителен успех в бизнеса и могат да бъдат за пример на по-младите и неопитни служители. Когато говорите с тези хора, вие можете да разберете какви са уменията, които те използват в ежедневието си и които са ги издигнали до позицията, която заемат днес. Това ще ви помогне да вникнете под повърхностния слой на длъжностните характеристики. Търсете работа, в която скритите задачи и задължения отговарят на вашите способности и на това, което обичате да правите.

Друга полезна стратегия за намирането на правилното работно място изисква от вас да се превърнете в един своеобразен етнограф на работното място. Етнографията обикновено се занимава с изследването на обичаите, традициите, бита и културата на различни групи, региони или страни, но в този случай става въпрос за наблюдението на фирмената култураи взаимоотношенията между отделните служители, мениджъри и ръководители.

Лесно е човек да се изолира от колегите си и да не обръща много внимание на това, което те правят, когато е затрупан с работа и задачи. Колкото повече внимание обръщате на работата на другите обаче, толкова по-добра ще бъде представата ви за това кои хора в офиса прекарват най-много време, работейки по задачи, отговарящи на вашите умения и качества. Едва когато си изградите добро разбиране за цялостната работна култура и структура на вашето работно място ще можете да потърсите позиция, която ще ви позволи да бъдете най-доброто си Аз.

На последно място, но не и по значение, трябва да знаете, че всяка работа включва скрити изисквания и нужди, които може да покривате, дори и да не го осъзнавате. С времето ще откриете тези непознати слоеве на вашата работа и ще видите, че качествата ви могат да бъдат полезни и по друг начин. Както казах в началото, баща ми прекара голяма част от кариерата си в съветване на предприемачи и свързване на различни бизнеси.

Не всеки счетоводител прави тези неща, но при него нещата са се развили по естествен начин, тъй като той е имал необходимите качества и интереси, за да отговори на специфичните нужди на тези хора. По тази причина той е организирал работата си по такъв начин, че тя да отразява по-добре нещата, в които е добър.

Макар че подобна възможност може да не се открие пред вас още от първия ви ден в работата, с времето вие може да работите с вашите ръководители и мениджъри за да изградите набор от задачи и ангажименти, които отговарят най-добре на вашите умения и таланти.

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

Мениджър Нюз