Надеждата е едно от най-недооценените чувства в днешно време, когато всеки ден сме изправени пред редица предизвикателства и често ни се случва да сме в безизходица. Точно тогава тя ни е необходима, а силата ѝ е толкова голяма, че има цяла легенда за нея. Неслучайно тя бива заключена в кутията на Пандора* под всички злини, които можем да си представим. Така е, защото за да я почувстваме, ние първо трябва да страдаме. За да се запази равновесието в природата, в битката между доброто и злото - между щастието и трудностите.

Що е личност?

За да усетим надеждата, ние първо трябва да се характеризираме като личности. Нашата способност да си придаваме индивидуалност е от особено значение за развитието ни като вид. Само същество - личност би си задало въпросите: Как съм се появил? Къде съм? Защо съм тук? Това любопитство ни е тласкало напред към просвещението и науката, най-голямото предимство на хората над останалите живи същества.

Но какво всъщност представлява личността?

Погледнато буквално ние сме купчина елементарни частици*, подредени по определен начин. Ако си представим човека като йерархична формална система, то в основата са именно тези частици. Някъде по - нагоре по йерархията се образуват невронните импулси, над тях клъстери (групи) от възбудени неврони, а след това последователно една след друга възбудени групи. Цялата тази формална система е обединена от физическата представа за нашия вид. Личността не спада към тази система. Тя е психическо състояние или мета - система. С други думи е проявление на нашата физическа структура, излязло сякаш отвъд нея. В природата нищо не прескача нива, камо ли да излиза от дадена структура, затова ,според мен, усещането за личност е една илюзия. Илюзия за съзнание, плод на еволюцията, която ни е съхранила като вид и ни е дала солидно оръжие в лицето на стремежите към самопознаването и саморазвитието.

Егоцентризмът*

Илюзията за личност само се е затвърждавала през вековете. Причината е липсата на отговори на горните и подобните на тях въпроси. Наблюдавайки света, ние сме видели, че сме единственият вид с подобни мисли. Това ни е карало да се чувстваме специални и е укрепило усещането ни за индивидуалност. Липсата на разбиране на явленията в околната ни среда отново е създала илюзорно тяхно обяснение в лицето на религията. До голяма степен двете илюзии си приличат - отчаяно проявление на мозъка ни да обясни неща, за които няма или има оскъдна информация. Религията, сама по себе си, показва нивото на егоцентризъм в миналото. Вярвали сме, че сме център на вселената, и единственият разумен живот в нея. Днес знаем, че първото е далеч от вярно, а относно второто - то е статистически много малко вероятно. Самият факт, че сме се опитвали да си “затваряме очите” за истината, за да останем в плен на илюзията, показва колко вглъбени в нея сме били. Борбата между Галилей и църквата относно хелиоцентризма* е ярко доказателство за желанието ни егоцентризмът да устои на всяка турболенция, породена от ново знание за света.

В следващите години и други учени, подобно на Галилей, са били принудени да се отричат от идеите си и са били заплашвани заради познанието си.

Личността и правото на избор

За мен, чувството за личност до голяма степен е свързано с усещането за свобода и правото на личен избор. В свят на преобладаващи демократични ценности и борба за справедливи човешки права, няма нищо по - хубаво от това да усещаш, че държиш живота си в ръце. Че сам решаваш по кой път да поемеш и какво решение да вземаш в дадена ситуация.

Усещането, обаче, ще остане единственото, което реално имаме. Във вселена, където всяко действие си има последствие или противодействие, всяко наше дело е резултат от редица вече изминали събития. Ние взимаме решения на база опит, влияние на околна среда, дори “вътрешните ни усещания” са просто следствие на взаимодействието между елементарни частици в конкретния момент (ако трябва да бъдем съвсем буквални). Всичко това е плод на последователни неща случили се в миналото. Това, което правим сега, ни води към това, което ще правим в бъдеще. Сякаш имаме избор, но винаги ще стигаме до едно и също заключение при еднакви условия.

Детерминистична* ли е вселената?

Дотук текстът сякаш показва, че всичко е предопределено. На това се противопоставя квантовата физика. Може би сте чували за котката на Шрьодингер* като метафора на определението на Хейзенберг за дуалността и нопределеността* на света на микро ниво  и, че всичко в света на елементарните частици е базирано на вероятности. С изкачването по формалната система на устройството на вселената, при преминаването към нивата на макро света, тези “квантови свойства на вероятностите” намаляват значително. Процесът за това се нарича квантова декохерентност*.

И все пак някои събития в квантовия свят си остават необяснени, а това нарушава детерминистичната ни представа за вселената. За да избегнат този проблем редица учени, сред които Ленард Съскинд, Браян Грийн и други, твърдят, че вероятно съществуват паралелни вселени, където да се е изпълнила всяка една възможност, предложена ни от теориите за елементарните частици. Може би Господ все пак не играе на зарове*.

Това са само хипотези, но са доказателство, за това колко много път сме извървели и колко много сме променили представите си за света.

Детерминизъм, ами сега?

Само една система със съзнание, може да създаде съзнателна подсистема - наследник. Ако вселената наистина се окаже детерминистична, то ние ще я лишим от такова. Това прави възможността ние да имаме реална личност минимална. Нашият избор винаги ще бъде предопределен, а усещанията за свобода и контрол над живота ни, нищо повече от една измама.

И все пак има ли надежда?

Надеждата за мен е илюзорна вяра на психическа основа. Разбира се, не искам да звуча сякаш сме герои в творба на Кафка, където всичко е необратимо, а надеждата безсмислена. Напротив, смятам, че чувствата са еднакво важни с разума и стремежа към наука и рационални обяснения за вселената. Те осмислят съществуването ни, поставят ни морални рамки и често са причината да чувстваме, че водим по - пълноценен живот. Придават смисъл на нашето съществуване, а на нас това ни е необходимо, за да продължим да си задаваме екзистенциални въпроси, които ни тласкат напред, дават ни сили и ни окриляват. В крайна сметка, винаги е по - добре да вярваш, че има решение за всеки проблем и, че е възможно всичко да се е подредило по такъв начин, че да се натъкнеш именно на него.

Автор: Иван Григоров

Справка:

Кутията на Пандора  - ключов елемент в гръцките митове, свързващи равновесието между благата и злините, които са участта на хората

Егоцентризмът  - склонност да превърнеш себе си в център на света

Елементарна частица - частица, за която няма експериментални доказателства за наличието на вътрешна структура, т.е. не е съставена от други, по-малки частици

Хелиоцентризмът  - теория за строежа на вселената, според която слънцето се намира в центъра на вселената

Детерминизмът - философската теория, че всяко събитие, включително човешкото съзнание и действия, е причинно предопределено от непрекъсната поредица от по-ранни събития

"Господ не играе на зарове." (Алб. Айнщайн)

Принцип на неопределеност (В. Хайзенберг) - твърдение в квантовата физика, че мястото и импулса на дадена частица не могат да бъдат точно определени едновременно

Котката на Шрьодингер - персонаж от изглеждащ парадоксално мисловен експеримент, предложен от Е. Шрьодингер, когато искал да покаже непълнотата на квантовата механика при прехода от субатомни към макроскопични системи.

Квантова декохернтност (на английски) (Wikipedia)