Как да се събудим по-лесно сутринта?

24 февруари 2019 г., 22:00
2119

Изградете си добра рутина за лягане и се придържайте към нея. Снимка: Antonio Guillem / Shutterstock

Доброто наспиване често е трудна задача, а лошият сън води до сутрешна умора и сериозни трудности при събуждане. Звучи познато, нали? Процесите по заспиване и процесите по събуждане все още не са добре разбрани, но според изследванията преходите между състоянията са много по-постепенни от директното “превключване”.

Дори и да спите като заклани през цялата нощ сънят пак има типична структура, която циклично го вкарва и изкарва от по-леки и по-дълбоки фази. Всички фази са важни – ако нарушите някоя от тях или ако просто не получите достатъчно сън събуждането сутринта може да бъде истински кошмар. Но какво може да се направи по въпроса?

Ето няколко съвета, които със сигурност ще ви помогнат както да се наспите добре, така и да се събуждате с лекота.

Контролирайте светлината – ярката светлина сутринта може да ви помогне да рестартирате биологичния часовник на тялото си и да подреди циркадните ви ритми по нормален начин. А ако се облъчите с твърде много светлина късно вечерта или дори през нощта това ще затрудни заспиването, съня и събуждането.

Обърнете внимание на вечерята си. Ако ядете твърде обилно и то късно вечер може да получите киселини или тежък стомах през нощта, което да наруши съня ви. Вечеряйте поне два до три часа пред лягане.

Алкохолът наистина може да ви накара да се почувствате сънливи, но ако се приема твърде близо до времето за лягане може да наруши съня ви. Метаболизирането му може да предизвика чести внезапни събуждания, нощно изпотяване, кошмари, главоболие и лош сън. Не пийте алкохол по-рано от четири часа преди лягане.

Релаксирайте и се отпуснете пред лягане. Освободете се от натрупания през деня стрес. Почете книга и пийнете чаша топло мляко. Забравете за видео игрите и телевизията преди лягане.

Изградете си добра рутина за лягане и се придържайте към нея.

Ключови думи:
Коментари