Флотилията от 326 лодки на световното първенство по гребане в Пловдив може да се оцени на стойност между 3,5 и 5 милиона евро. Преценката е на Давид Филипи - второ поколение собственик на италианската компания за производство на лодки Filippi. Около 80% от лодките на гребната база в Пловдив са произведени в Италия при него. Цената за един скиф (лодка за един гребец б.а.) е около 8000 евро, а най-скъпата лодка е осморката – около 35 000 евро без ДДС. В тях са включени всички устройства без гребла. Filippi не произвежда „стандартни“ лодки, всички са по поръчка за конкретен състезател.

„Често ме питат защо една добра лодка струва колкото един нов автомобил - разказва Давид Филипи. - Всяка лодка е със собствен дизайн, защото е лична поръчка за гребеца, който ще тренира и ще се състезава с нея. Материалите трябва да са достатъчно здрави, защото напреженията, на които се подлага една лодка и на тренировки, и на състезания, са много големи. Гребецът вкарва цялата си сила във всяко загребване, но това не трябва да повреди лодката. Всяка година във  Filippi опитваме да променяме дизайна, да въвеждаме нови материали и да напасваме лодката според анатомията и изискванията на всеки гребец. Има разлика дали лодката е за мъже или за жени, дали е за лека категория гребци или е в стандартната категория.

На пазара на лодки навлизат и китайски производители, които постигат по-ниски цени, но за сметка на качеството. Лодката в гребния спорт не е масов продукт и не се поддава на автоматизация. Цената е важна, но качеството е още по-важно, особено за големи състезания. 

„Няма как да вземеш медал на олимпиада или на световно първенство с китайска лодка, затова те може и да са подходящи за тренировка, но никога за големи състезания“, допълва Филипи.

Ако лодките станат по-леки, ще станат ли по-добри? Задължителните измервания на лодките преди старта на световното в Пловдив показаха, че обикновено са по-леки, отколкото са стандартите на Международната федерация по гребане (FISA) и затова за състезанията се добавят тежести.

„Да, може да се намали още теглото, но ако сега един скиф тежи или трябва да тежи 14 килограма, не бихме могли да го направим 10 кг – коментира Филипи. - Ще се счупи от напрежение, ще бъде много крехък, а и няма да е функционална лодка. И сега е доста трудно да се придържаме към изискваното от FISA тегло от 14 кг за един скиф, така че не можем да го намалим кой знае колко, дори и да имаме възможност. Най-голям потенциал за намаляване теглото има при двойката с кърмчия, но FISA не позволява, така че не си струват усилията.“

Фирма  Filippi е създадена през 1980 г. и вече е  №1 на пазара на лодки, като изпреварва по продажби основните си конкуренти от Германия, макар те да имат повече от един век традиция. Фирмата има 100 души персонал, включително трима инженери, които проектират новите лодки. Годишно италианската компания произвежда между 100 и 1000 лодки, най-често в зависимост от предстоящи големи състезания. В Пловдив екипът на  Filippi подготвя  лодките за състезанията, почиства и полира повърхността на корпуса, настройва лодките за всеки състезател.