10 начина да излезем бързо от лошото настроение

19 август 2018 г., 18:50
3332

Shutterstock

Всички изпадаме в лоши настроения и, в крайна сметка, излизаме от тях. Най-често не можем да се измъкнем от лошото настроение по-бързо, защото не сме готови да осъзнаем и да се справим с причината за него.

Недейте просто да чакате тъмният облак да се вдигне. Има стъпки, които можете да предприемете, за да подобрите настроението си, а първата е да разберете какво го причинява.

Eто 10 причини за лошите настроения и какво можете да направите, за да ги прогоните.

1. Вина. Дори и най-лекото чувство на вина може да има огромно влияние върху настроението ни. Ако забравите нечий рожден ден, това може да ви накара да се почувствате зле, дори и да се извините (но със сигурност, ако не го направите). Най-добрият начин за справяне с чувствата на вина е да се опитате да компенсирате. Ако ви е зле заради пропуснатия рожден ден, отделете няколко минути, за да изпратите сладка и забавна картичка за извинение или малък подарък. От другата страна ще оценят жеста, а вие ще се почувствате по-добре веднага щом го направите.

2. Малки отхвърляния. Отхвърлянето е изключително често срещана емоционална травма, особено в ерата на социалните медии. Когато публикувате нещо важно за вас във Facebook и никой не го „хареса”, това може да заболи. Въпреки това, тъй като не знаете обстоятелствата, е важно да не приемате нещата лично. Хората често проверяват социалните медии в движение; докато чакат асансьора, стоят на опашка пред лекарския кабинет; на светофара или на спирката, или по време на скучна работна среща. Ако някой близък не е отговорил, може да му изпратите да погледне това, което ви интересува в лично съобщение, ако искате да получите отговор. И никога не забравяйте, че отношението, което хората проявяват към текстовете и снимките, които споделяте, не е отношение към вас, а към самите неща. Дори да възприемате тези неща като част от вас, вие сте много повече.

3. Нерешени задачи. Списъците с нерешени задачи могат да заседнат в ума ни, носейки със себе си тревога, която убива настроението ни. Но не е нужно да изпълните всяка една от тях, за да се почувствате по-добре. Изследвания са установили, че дори да си изработите план за справяне със задачите е достатъчно за премахване на психичното напрежение и подобряване на настроението. Решете кога ще се заемете със задачата, сложете напомняне на телефона си или свършете малка част от работата, и да гледайте как настроението ви ще се подобри.

4. Мрачни мисли. Много от нас зациклят с часове, като проиграват отново и отново неприятни сцени, случили се преди дни, седмици или дори месеци. Когато разстройващият филм започне да се прожектира в ума ви, използвайте техники за разсейване, които ще намалят интензивността и честотата му. Проучванията показват, че дори две минути разсейване (колкото за една кръстословица, судоку или игра на Candy Crush) са достаъчни, за да се прекъсне тревожната мисъл и да се подобри настроението ви.

5. Дни с ниско самочувствие. Подобно на пословичната ситуация с прическата, понякога просто се събуждаме с неодобрение към себе си, без видима причина. Самочувствието ни най-често варира във времето, но е важно да предприемем нещо, когато е ниско. Направете нещо, което ще ви да ви накара да се харесвате повече. Потренирайте и освободете ендорфини; облечете нещо, в което се чувствате добре; планирайте нещо, което с нетърпение очаквате да направите; или се обадете на някой, който наистина ви оценява и ви кара да се чувствате добре заради това, което сте.

6. Страх от провал. Може да се притеснявате за предстоящото състезание, презентация или важен изпит с дни и дори седмици по-рано. За да се измъкнете от тази фиксация, се съсредоточете върху нещата, които са във ваш контрол. Засилете тренировките, създайте си подкрепа сред колегите си, като оценявате и насърчаване на работата им (което ще ги направи по-склонни да подкрепят вашите усилия), или си направете подбробен план за учене, което ще намали страха от провал и лошите настроения, които вървят с него. И отново, не забравяйте, че едно представяне не определя вашата стойност.

7. Чувство на откъснатост. Случва се така да ни завърти животът, че да пренебрегнем емоционалните и социални нужди, които имаме, и да започнам да се чувстваме изолирани от хората около нас. За се справите с това чувство, обадете се на някой близък човек или си починете и поиграйте с домашния си любимец. Изследвания са установили, че дори кратките разговори с познати могат да подобрят настроението ни.

8. Дребни дразнители. Докато препускаме през натоварения делник, дребни дразнения като надписана сметка за телефон, развален уред или проблем с паркирането, се преувеличават многократно и убиват настроението ни. За да го възстановите, опитайте да погледнете нещата в перспектива и да видите голямата картина. Незаменим инструмент в случая е следният кратък въпрос: Ще си спомняте ли това след една година? Ако не, не си струва да се ядосвате. За да се балансират настроението още повече, се опитайте да си припомните 5 важни неща, за които сте благодарни: например, че децата ви са здрави, че имате приятели, на които може да разчитате и т.н.

9. Глад. Нещо доста очевидно, но е удивително колко често не се сещаме за него. Гладът влияе на настроението ни много повече, отколкото обикновено съзнаваме. Ако не сте яли от известно време... просто хапнете нещо.

10. Изтощение. Това също попада в рамките на очевидните-но-често-пренебрегвани неща. Децата не са единствените, които стават раздразнителни, когато са уморени. Когато не получаваме достатъчно сън, това значително се отразява върху мисленето и творческите ни способности, а най-вече върху цялостното ни настроение. Ако можете, дремнете за 15 минути. Дори и кратката дрямка може да бъде достатъчна, за да презаредите батериите и да освежите настроението си.

Източник: Psychology Today

Ключови думи:
Коментари