След 10 месеца интензивно проучване в Мексико откриха най-голямата пещерна система в света, която крие вълнуващи тайни. 347-километровият подземен лабиринт обаче не е просто природно чудо. То се оказва и важна археологическа находка, която разкрива още от изгубените тайни на древните маи, пише Science Alert.

„Тази огромна пещера е най-важният подводен археологически обект в света – убеден е подводният археолог Гилермо де Анда от мексиканския Национален институт по антропология и история. „В него се откриват останки от над сто различни археологически епохи, сред които са свидетелства от първите заселници на Америка, изчезнали животински видове и разбира се, културата на маите.“

Де Анда оглавява изследователския проект GAM (Gran Acuífero Maya) , който в продължение на десетилетия изследва подводните пещери в Кинтана Ро, разположен по карибското крайбрежие на полуостров Юкатан.
В този регион се намират цели 358 подводни пещерни системи, представляващи около 1400 км наводнени сладководни тунели, скрити под повърхността.

Досега се смяташе, че 93-километровата пещерна система Дос Охос („две очи“) е отделна от Сак Актун, една от най-големите пещерни системи до момента, но 10-месечното проучване показа, че двете са част от един гигантски подводен лабиринт.  С това Сак Актун измества от първото място смятаната за най-голяма подводна пещера до момента – 270-километровата Окс Бел Ха, също в Кинтана Ро.

Изследванията продължават, тъй като се предполага, че Сак Актун е свързана с още няколко подводни пещерни системи. Както показват заснетите от изследователите кадри, скалният лабиринт изобилства от добре запазени артефакти от културата на маите, които тепърва ще бъдат изследвани и анализирани.

По думите на Де Анда, става дума за над 100 различни археологични елементи, сред които останки от най-ранните хора, изчезнали животни, археологически останки и гробове на маите. „Това е времеви тунел, който ни пренася на място отпреди 10 – 12 хиляди години“.