Разцепването на Африка е само началото

04 май 2018 г., 16:20
4370

Triff / Shutterstock

В сравнение с това, което знаем за другите скалисти планети от Слънчевата система, нашата планета има изключително динамичен живот. Водата във всичките й състояния износва, ерозира и изгражда наново много неща. А отдолу се движи земната мантия, бавно, но неописуемо мощно и периодично изхвърля скали, земна маса и лава на повърхността на планетата. Релефът на Земята и самата й структура са в непрекъснат процес на движение.  Но геологическите и метеорологическите промени са толкова постепенни в планетен мащаб, че много лесно хората могат да се подведат, че планетата постоянно стои една и съща.

И колкото и стабилна да изглежда земята под краката ви, повечето от нея е съставена от порядъчно подвижни плочи от минерали, които се отблъскват една друга, задвижвани от течния поток на стопена скала под тях. И техният танц е толкова бавен, че никой не бе обърнал сериочно внимание на голямата картина, която дава негова сцена. Докато геофизикът Алфред Уегънът отбеляза през 1912, че този процес може да обясни защото еднакви или доста сходни вкаменелости могат да се намерят на съвсем разделени и отдалечени краища на света.

Силата на тези процеси никога не е спирала. И точно както Африка и Южна Америка са се разделили преди милиони години, самата Африка сега се разцепва на две. Гигантска цепнатина в югозападната част на Кения, която визуално променя релефа в региона, маркира началото на континенталното разцепване, което един ден ще раздели Африка на две отделни части. Вярвате или не.

А след десетина милиона години тектоничният дрифт ще е изтласкал западната сомалийска плоча на Африка така, че тя ще се окаже изолирана от океана. А след 50 милиона години горната част на Африка ще се е врязала не другаде, а в южната част на Европа, което може би ще промени логистиката на обичайните почивки из Средиземноморието.