Учени от университета на Тасмания смятат, че периодите на еволюцията са свързани със сблъсъка на континентите на Земята.

След колосалния сблъсък на континентите, океаните са били богати на хранителни вещества, обяснява проф. Рос Лардж. Неговият екип е направил откритието с лазерна технология, с която изследва пиритни зърна от различни епохи от целия свят.

"Заради ерозията на новите планински вериги богатите на минерали скали, излизащи на повърхността при сблъсък на континентите, стигат до океаните и осигуряват хранителни вещества за живота там", обяснява проф. Лардж. "Животът процъфтява и еволюцията се ускорява. Когато няма тектонични сблъсъци, в океаните изтичат по-малко минерали и животът става по-труден. В тези периоди са масовите измирания на видове", казва той.

Рос Ландж и екипът му са изследвали 4000 пиритни зърна - химически отпадъчен продукт от малки създания, живеещи на океанското дъно. Целта била да установят какви хранителни съставки съдържат.

Досега специалистите мислеха, че нивата на хранителните съставки в океаните са били сравнително постоянни през последните 700 милиона години. Пиритът разкрива, че те са се покачвали и спадали и това съвпада със сблъсъка на континентите, казва проф. Лардж. Той посочва, че откритието не е в конфликт с теорията на еволюцията на Дарвин, а я допълва с това, че в основата са залегнали тектонични явления.