Да победим кризата с градина
На всички ни омръзна кризата, дори самото споменаване на тази дума. Да не говорим за втръсването от отънелия портфейл. Икономиката се отрази не само на броя питиета, които си позволяваме напоследък в петък вечер, но и на вниманието, което отделяме на здравето си. Защото здравословната храна е скъпа.
Модерните напоследък “органик” продукти (за вас и мен – обикновените домати от градината на баба отпреди няколко години) достигнаха космически цени, а достъпното за всеки джоб е гадно на вкус или без никакъв такъв, бедно на витамини и направо недостойно да се нарече плод или зеленчук. Или както ми се изсмя моята лична лекарка, когато преди няколко месеца ми предписваше витамини, а аз плахо протестирах, че ям често ябълки: “Ама ти наистина ли вярваш, че още ги има там?!”.
По на запад от нашите географски ширини обаче
икономическата криза подейства като първокачествена тор на една бързо разпространяваща се мода –
отглеждането на домашни зеленчуци по всички правила на “органика”. Ще кажете – стара българска традиция. Да, ама днес, когато повечето битуваме в панелки и сред бетон, а да живееш на село стана срамно, старата българска традиция с бодра крачка се отправи към небитието. Жалко, защото през последните година-две светът най-сетне се събуди за нея.
През последните месеци дори американското правителство осъзна здравословния и икономическия потенциал на домораслите зеленчуци и популяризира чрез сайта си govcentral.monster.com и чрез специални медийни инициативи препоръчителна програма за любителя градинар. В нея се споделят не само идеи как да си завъдим зарзават в апартамента или (за късметлиите) двора, а и как да печелим от това. Резултатът не закъсня – продажбите на семена в страната през последната година скочиха с над 40%, показват цифрите на Националната асоциация по градинарство в САЩ, чиято цел е именно да популяризира идеята за домашна градина.
“Докато икономиката запада, отглеждането на собствена храна процъфтява - радва се и директорът по проучванията на организацията Брус Бътърфийлд. - Не сме виждали такова нещо през последните 30 години.”
“Семената са божият микрочип”,
допълва директорът на най-голямата световна компания за семена Washington Atlee Burpee Джордж Бол. И има право – в зрънцата е закодирана огромна информация и жизнена сила, която може да бъде събудена от самите нас – стига да знаем как.