Някои хора са с две лица, в преносен смисъл, разбира се. Древният римски бог Янус обаче буквално е имал две - с едното е гледал напред, а с другото - назад, като символ на прехода и двойствеността. Но звезда с две лица? Има и подобно нещо, пише Ройтерс.

Учени са наблюдавали такова бяло джудже - един от космическите обекти с най-голяма плътност. Те го кръщават Янус заради факта, че от едната страна е съставено от водород, а от другата страна -  от хелий.

"Янус е римският бог с две лица и затова решихме, че е много подходящ. Освен това той е богът на прехода, а бялото джудже може би в момента преминава от атмосфера с водород към такава с хелий", казва Илария Каяцо, астроном в Калифорнийския технологичен институт (Калтек) и водещ автор на изследването.

Звездата се намира в нашата галактика Млечен път, на около 1300 светлинни години от Земята в посока на съзвездието Лебед.

Източник: K. Miller, Caltech/IPAC

Янус е доста голям за бяло джудже - масата му е с 20 процента по-голяма от тази на Слънцето. Завърта около оста си на всеки 15 минути - много бързо, като се има предвид, че тези звезди обикновено правят това от няколко часа до няколко дни, пише БТА. "Белите джуджета се образуват в последния етап на живота на една звезда. Около 97 процента от всички звезди са обречени да се превърнат в бели джуджета, когато умират”, обяснява Каяцо.

Това ще се случи и със Слънцето, но добрата новина за жителите на Земята е, че ще са необходими пет милиарда години.

Янус е забелязан първо от специалисти, работещи в обсерваторията "Паломар" на Калифорнийския технологичен институт край Сан Диего. Смята се, че след като се образува бялото джудже, по-тежките му елементи потъват в ядрото на звездата, а по-леките - водород и хелий се издигат нагоре. Тази слоеста структура се разрушава в определен етап от еволюцията на някои бели джуджета, когато в голяма степен се смесят водород и хелий.

Янус може да представлява бяло джудже в средата на този преходния процес на смесване, но е озадачаващо наличието на водород от едната страна и на хелий - от другата.

Учените подозират, че магнитното поле може да е отговорно за тази асиметрия. Ако то е по-силно от едната страна отколкото от другата, както често се случва при небесните обекти, може да има по-малко смесване на елементите, като така става по-тежка за водорода или за хелия.

"Много бели джуджета преминат през това и може би сме хванали едно от тях точно в момент на такъв прехода заради конфигурацията на магнитното му поле", каза Каяцо.

Янус не е единственото познато екзотично бяло джудже. Каяцо е част от изследователски екип, който през 2021 г. съобщи за такова с малък диаметър, но леко по-голям от този на Луната.

Това бяло джудже може да се похвали с най-голямата маса и най-малкия размер от всички познати досега такива небесни тела.

"Звездните феномени са изключително много, няма две звезди, които да са са еднакви, ако се разгледат достатъчно внимателно", казва Каяцо.