Камерата HiRISE на борда на космическия апарат „Марс Риконъсънс Орбитър“ на NASA вече доказа, че Червената планета е истински нърд. На повърхността ѝ могат да бъдат видени както логото на „Стар Трек“ (на дъното на гигантски кратер), така и знака на дома Старк от „Игра на Тронове“, образуван по време на прахови лавини.

Източник: NASA/JPL/UArizona

Новото попълнение към този списък е своеобразен „дракон“, който откриваме във Валес Маринерис (Valles Marineris) - гигантска система от каньони, най-голямата в Слънчевата система.

HiRISE е най-мощната камера на околомарсианска орбита. Тя прави снимки на повърхността на Червената планета от 2006 година. Благодарение на нея учените са изчислили, че за една година на Марс падат по около 200 астероида и части от планети. Камерата вече е покрила над 2,4 процента от марсианската повърхност. Един конкретен район, който е сниман многократно, е Melas Chasma – най-широкият сегмент от Валес Маринерис.

От снимка, направена на 258 км над югоизточната част на Melas Chasma през 2007-а, част от марсианските скали изглеждат така, сякаш са образували „дракон“. На фотографията светлокафявият под на каньона е пълен с необичайни депозитни късове, които варират по размери (от 100 до 500 метра диаметър). Морфологията им също се различава малко или много. Повечето от тях изглеждат обли, други обаче са с остри ръбове и могат да бъдат доста издължени. Според Кейти Вейц от Университета на Аризона това вероятно е доказателство за еластична деформация.

Тук, вместо да се разцепят, скалите са се оформили по специфичен начин (например вследствие от вятъра или заради тектоничните разриви).

Можете ли да видите „дракона“ в оригиналната снимка на Melas Chasma?

Източник: NASA/JPL/UArizona