Технология, разработена от учени от университета в Абърдийн, ще бъде изпратена на Марс в опит да се докаже, че на повърхността на планетата може да се образува вода, съобщава ДПА.

Устройството, създадено от катедрата по планетарни науки на университета, ще следи процес, който според учените води до образуване на вода на планетата, но никога не е бил наблюдаван досега.

Първоначално инструментът трябваше да бъде изпратен на Марс по време на космическа мисия, разработена от Европейската космическа агенция и Роскосмос, но тя беше замразена след нахлуването на Русия в Украйна миналата година.

С финансиране от Космическата агенция на Обединеното кралство устройството ще бъде качено на предстояща японска мисия до Марс, планирана да се осъществи през следващите пет до десет години, пише БТА. Течна вода никога не е била наблюдавана на повърхността на Марс, но учените смятат, че уникални соли на повърхността абсорбират водата от атмосферата и произвеждат течна вода под формата на солен разтвор през нощта, когато температурата е най-ниска.

Разработената в университета технология, наречена „Хабит“ - Habit (Habitability: Brine Irradiation and Temperature), ще се опита да регистрира този процес.

Апаратурата ще бъде заредена с вид соли, за които е известно, че съществуват на Марс. Това ще позволи на екипа да наблюдава дали и как солите абсорбират влагата от атмосферата и дали произвеждат вода.

Устройството ще изследва също така количеството на водните пари в атмосферата, дневните и сезонните вариации на температурата на почвата и въздуха, както и нивата на ултравиолетовата радиация.

Професор Хавиер Мартин-Торес, ръководител на катедрата по планетарни науки, ще представи „Хабит“ на представители на Космическата агенция на Обединеното кралство в централата на Японската агенция за аерокосмически изследвания в Токио този месец. След това той ще изнесе брифинг за технологията на Международния симпозиум по космически технологии и наука.

"Много сме благодарни и развълнувани, че имаме тази нова възможност да доставим „Хабит“ на Марс чрез Космическата агенция на Обединеното кралство и японската космическа програма. Въпреки че ще трябва да направим някои малки адаптации, за да гарантираме, че „Хабит“ е съвместим с японското оборудване. Тази работа обаче е незначителна в сравнение с годините на изследвания и разработки, които вече са извършени по устройството, за да стигнем до този етап", каза професорът. „Преди това имах възможност да работя по друг инструмент - Rover Environmental Monitoring Station (REMS), който в момента се намира на марсохода „Кюриосити“ на НАСА“, каза ученият и добави: „Приятно е усещането да видя снимките на REMS на Марс и да мога да кажа, че някога съм държал този уред в ръцете си“.

Ако мисията се осъществи по план, „Хабит“ ще стане първият европейски инструмент за използване на ресурсите на място, който ще бъде разположен на повърхността на друга планета.