Кратер с формата на полумесец в североизточен Китай е най-големият, образуван през последните 100 000 при сблъсък с друго тяло.

Преди 2020 г. единственият друг подобен кратер, откриван някога в Китай, бе този в окръг Сюян на крайбрежната провинция Ляонин, посочва NASA Earth Observatory.

Впоследствие през юли 2021 г. учени потвърждават, че геоложка структура в планината Малък Хинган се е образувала вследствие на удар от космическа скала. Екипът публикува описание на новооткрития  кратер в научното издание Meteoritics and Planetary Science.

Кратерът Илан е с диаметър 1,85 км и най-вероятно се е образувал преди около 46 000 до 53 000 години. Поне това показва радиовъглеродното датиране на дървени въглища и органични езерни седименти, извлечени от мястото, казват от NASA.

На повече от 100 метра дълбочина учените се натъкват на близо 320-метрова плоча от брекчиев гранит – т.е. гранит, съставен от множество скални фрагменти, циментирани заедно в една матрица.

Фрагменти от скалата, изглежда, се разтопяват и рекристализират по време на удара, тъй като гранитът се нагрява светкавично, след което се охлажда. Други фрагменти на скалата успяват да избегнат тези процеси и вместо това съдържат кварц, който се разпада по специфичен начин, когато космическата скала се врязва скалата.

Екипът също така открива стъклени фрагменти с формата на сълза и парче стъкло, пробито от миниатюрни дупки, изградени от газови мехурчета – тези две характеристики подсказват, че сблъсъкът е бил наистина интензивен.

Част от южния край на кратера Илан липсва. Ето защо отвисоко геоложката структура наподобява полумесец, добавя Global Times. Кратери с подобна форма се срещат относително рядко на Земята, казва Чен Минг, един от авторите на новата статия и изследовател от геохимичния институт „Гуанджоу“.

През октомври 2021 г. сателитът „Ландсат-8“ направи поразителен кадър на северния край на кратера и в момента учените проучват как и кога той е изчезнал.

Досегашният рекорд за най-голям кратер, образуван при сблъсък и на по-малко от 100 000 години, принадлежеше на този в Аризона. Той е формиран преди около 49 000 до 50 000 години и има диаметър 1,2. За сравнени, кратерът в Сюян е с диаметър 1,8 м, но възрастта му е неизвестна.