Повърхността на прашния и сух Марс е скована и гола. Няма океани, езера или гори, камо ли градове. Крайният резултат е един почти напълно извънземен свят, чийто терен е напълно оголен под оранжевото небе.

Това означава, че снимките на Червената планета ни показват гледки, каквито не можем да видим тук на Земята – точно като тази по-горе на вулканична равнина с кратери, образувани от сблъсъците с космически скали. Тя е дело на „ЕкзоМарс Трейс Газ Орбитър“ на Европейската космическа агенция и „Роскосмос“.

Районът, който виждаме, е Lunae Planum – това е преходна област между северните низини и вулканичния комплекс Tharis Montes, който вероятно е образувал отлаганията наоколо.

Снимки като тази могат да ни помогнат да разберем по-добре процесите на Марс. Кратерите, които изпълват равнината, включително трите големи в центъра, са се появили след вулканизма, изравяйки материал под повърхността. Това означава, че можем да надзърнем в миналото на Марс. По-големите кратери например показват признаци на наслояване около краищата си, които може да са се образували от последователни потоци от лава – от период, в който планетата е била по-вулканично активна.

Не знам дали и днес Марс е вулканично активна. Дълго време учените смятаха,, че планетата е „мъртва“, но скорошни доказателства показват, че вероятно не е.

Като изучават промените по вулканичните повърхности, планетарните геолози могат да разберат кога течала лава по тях, а това от своя страна ще хвърли повече светлина върху вулканичната история на планетата.

Тъй като не можем да посетим много от местата на Марс – в момента на планетата има два активни марсохода  и неподвижния „Марс Инсайт Ландър“ – орбиталните снимки са най-добрите инструменти, с които разполагаме.

Основната мисия на „ЕкзоМарс Трейс Газ Орбитър“ е да проучва атмосферата (нещо, което върши блестящо), но снимки като тези са черешката на тортата.

Можете да свалите фотографията с висока резолюция от сайта на Европейската космическа агенция.