Дълго време астрономи смятаха, че един конкретен обект, разположен едва на 1120 светлинни години от Земята, е черна дупка. Всъщност обаче е нещо доста по-различно – двойна звездна система, при която едната звезда изсмуква живота на другата.

Благодарение на това откритие специалистите ще могат да проучат по-подробно как точно еволюират този тип звездни „вампири“.

По начало самата идея, че може да става дума за черна дупка, е спекулативна и се основава основно на няколко непотвърдени предположения.

Когато HR 6819 е открит за първи път през 80-те години на миналия век, астрономите смятат, че става дума за бързо въртящ се обект, наречен Be звезда. Допълнителни проучвания, извършени върху неговата светлина, разкриват, че в близост до него има друг обект, който се завърта около него веднъж на всеки 40 дни.

Преди две години изследователи от Европейската южна обсерватория заявяват, че Be звездата потреперва много по-често, отколкото би трябвало. Според тях съществува невидима маса (т.е. трети обект), която оказва влияние.

Впоследствие други проучвания отхвърлят хипотезата за черна дупка и казват, че вероятно става дума за специална двойка звезди.

Кой е прав? Екип от изследователи, включващ учени от първоначалния екип от Европейската южна обсерватория, решава да провери.

Основната разлика между двата сценария е свързана с пространството. Ако съществува трети обект – невидима черна дупка, ярка звезда от главната последователност и лъчиста Be звезда – разстоянието, отделящо двата сияещи обекта, ще е значително.

Ако обектите са само два, те ще са разделени от съвсем малко разстояние.

За да проверят за какво точно става дума, изследователите използват Много големия телескоп (VLT) на Европейската южна обсерватория и инструмента за сравняване на светлината VLTI.

Инструментите на VLT откриват, че нищо не свети ярко на по-широко разстояние от около 100 милиарксекунди. VLTI пък потвърждава, че звездите се намират една до друга, само на 1 милиарксекунда.

С други думи, това означава, че присъствието на черна дупка не е необходимо – това са просто две обикновени звезди в бинарна връзка. Обикновени обаче не значи скучни. Една от звездите е изсмукала цялата атмосфера на своя партньор – досущ като космически вампир.

„Изключително трудно е да се натъкнем на подобна фаза в нейния край, тъй като тя е изключително кратка – казва водещият изследовател Абигейл Фрост, астрофизик от Льовенски католически университет в Белгия. – Това прави нашите открития, свързани с HR 6819, особено вълнуващи, тъй като това е идеалният кандиат за проучването на начина, по който този вампиризъм влияе на еволюцията на масивните звезди и впоследствие на формирането на свързаните с това феномени като гравитационни вълни и бурни свръхнови.“

Изследването е публикувано в Astronomy & Astrophysics.