Слънцето, звездата в центъра на Слънчевата система, е от съществен интерес за учените. Множество мисии се занимават с нейното проучване. Миналата година например видяхме някои от най-впечатляващите снимки на Слънцето въобще. Понякога обаче „очите“ на тези космически апарати се обръщат към Земята и ни предоставят гледки към нашата планета, каквито рядко виждаме.

Трите мисии, изучаващи Слънцето – Solar Orbiter на NASA и ESA, слънчевата сонда "Паркър" на NASA и Solar and Terrestrial Relations Observatory (STEREO) на NASA – направиха точно това. Те заснеха нашата планета и някои от най-близките ни съседи от няколко доста уникални перспективи във вътрешната част на Слънчевата система.

Орбитите и на трите мисии са различни, което само по себе си предоставя доста различни гледки. Инструментът Heliospheric Imager на Solar Orbiter заснема тази невероятна снимка на Венера, Земята и Марс на 18 ноември 2020-а, когато се намира на около 251 млн. км от нас.

Източник: ESA/NASA/NRL/Solar Orbiter/SolOHI

Тук Венера е най-ярката планета. По това време се е намирала на около 48 млн. км от Solar Orbiter. Космическият апарат, който бе изстрелян през февруари 2020-а, се бе насочил към Венера, за да извърши гравитационна маневра. Именно това се случи на 27 декември. Solar Orbiter използва гравитацията на планетата, за да промени своята орбита и да се приближи повече до Слънцето. Самото Слънце не е в кадъра, но може да видите проблясъците му вдясно от Земята и Марс.

Широкоъгълната камера на слънчевата сонда „Паркър“ (WISPR) прави този невероятен портрет по-долу, докато извършва най-близкия си подход към Слънцето на 7 юни 2020-а. По това време космическият апарат се е намирал на около 18,6 млн. км от повърхността на Слънцето и на около 158 млн. км от Земята.

Източник: NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Laboratory/Guillermo Stenborg and Brendan Gallagher

Не на последно място, на 7 юни 2020-а STEREO на NASA засне тази фотография на по-голямата част от планетите в Слънчевата система. В сравнение със сондата „Паркър“ тук перспективата е коренно различна, тъй като орбитата на апарата е друга. Този път нашите съседи са подредени по по-познат начин.

Източник: NASA/STEREO/HI

Инструментите на STEREO се фокусират върху външната атмосфера на Слънцето, слънчевата корона и ветрове. Това позволява на учените да разберат как материала от нашата звезда пътува из Слънчевата система.

Ако искате да се почувствате наистина миниатюрни, вижте тази невероятна снимка на една малка и незначителна планета, направена преди над 30 години от Воядъжър.