2020-а бе особено тиха година за нашето Слънце. А сега изследователите потвърдиха официално това, което подозирахме от доста време насам – най-близката до нас звезда е навлязла в нов цикъл.
Активността на Слънцето не е константна, а преминава през различни цикли на активност и затишие на всеки 11 години. Минимумът и максимумът се определят статистически на базата на средната активност през последните 12 месеца. Сега учените обновиха своята прогноза по отношение на предстоящия слънчев цикъл.

За първи път този шаблон е забелязан през XVIII век. Оттогава са регистрирани общо 24 подобни цикъла. Според NASA и Националната агенция на океанските и атмосферни изследвания (NOAA) декември 2019-а е белязал началото на 25-ия.

Не може да се вините, че не сте забелязали тази промяна. Навлизането в нов цикъл не е съпроводено с някакви проблясъци на светлина, нито пък с космически тромпети. Признакът е един – появата на нискотемпературни сенки, наречени слънчеви петна, на по-големи височини.

Слънчевото петно представлява част от повърхността на Слънцето, чиято температура е значително по-ниска от тази на околните области. Разликата е причина „по-хладната“ област да изглежда тъмна на фона на обкръжаващата я фотосфера. Според настоящите научни представи, процесът на редуциране на обичайната конвекция (пренос на топлина) се дължи на образуването на аномални струи („туби“, с цилиндрична форма) от магнитно поле, 2500 пъти по-силно от земното.

Прогнозата за предстоящия двадесет и пети е, че той ще е още по-слаб, като неговият пик ще е през юли 2025 г. Средно тогава можем да очакваме 115 слънчеви петна.

Трансформациите на слънчевото време могат да се отразят на астронавтите – когато не са защитени от магнитното поле на Земята, е възможно да ги застигнат опасни количества радиация. На земната повърхност негативен ефект може да има върху радиокомуникационните технологии. Затова експертите предлагат в началото на всеки нов цикъл да има възможност за планиране на промените, които се очакват през следващите години.