Китайски учени откриха неизвестен досега минерал в проби от лунния грунт (първите от 1976 г. насам), донесени на Земята от космическия кораб "Чанъе-5". Този материал би могъл да намери широко приложение в термоядрения синтез, тъй като е богат на хелий-3. Пробите, извлечени от "Чанъе-5" показват, че се среща в достатъчно големи количества, че да може да бъде добиван от лунната почва.

Един ден, след като обяви откриването на новия материал (наречен Changesite-(Y)), Китайската национална космическа администрация анонсира и три безпилотни мисии до лунния спътник, които би трябвало да бъдат осъществени в рамките на следващите 10 години.

На пръв поглед самия материал не изглежда особено впечатляващо – един прозрачен и колонообразен минерал, който образува кристали с радиус от едва 10 микрона. Това, което го прави толкова специален, е наличието на хелий-3 – важен изотоп, който може да бъде особено полезен при термоядрените реакции.

В момента при термоядрения синтез обикновено се използват тритий или деутерий. Тези елементи обаче създават вторични продукти, които са трудни за удържане, а енергийната загуба вследствие на реакцията е доста голяма и често надвишава енергията, която може да бъде извлечена. Едно от потенциалните решения на този проблем е използването на хелий-3 – изотоп на хелия, единственият стабилен елемент, който има повече протони от неутрони. Когато смесим хелий-3 с деутерий, се образува хелий с един протон, с който учените могат да се справят далеч по-лесно от алтернативите.

За съжаление, хелий-3 се среща изключително рядко на Земята. Добиването му от Луната обаче може да разреши този проблем.

Според Bloomberg Китай вече е получила одобрението за три нови лунни сонди, като крайната цел е създаването на постоянно лунно присъствие.

Космическият кораб "Чанъе-5" беше изстрелян на  24 ноември 2020 г. На 17 декември същата година завръщащата се капсула успешно се спусна на територията на автономния регион Вътрешна Монголия в северната част на страната и достави на Земята 1731 грама проби от лунни скали.

Китай стана първата страна от 44 години, която извърши мисия за доставяне на геоложки проби от повърхността на Луната.