Европейската космическа агенция пише история, след като в сряда обяви избора на астронавт, загубил крака си при катастрофа, писа Асошиейтед прес. Това е голяма крачка напред в новаторските амбиции на агенцията да изпрати човек с физически ограничения в космоса.

Британецът Джон Макфол, който е на 41 години, е загубил крака си, когато бил 19-годишен. Той е участник в Паралимпийски игри. Макфол определи избора на Европейската космическа агенция (ЕКА) като "истински повратна точка и бележит момент в историята".

"ЕКА е поела ангажимента да изпрати астронавт с физически ограничения в космоса... За пръв път космическа агенция се заема с подобен проект. И така изпраща наистина силно послание към света", каза той.

Параастронавтът се присъединява към петима астронавти в окончателния подбор на ЕКА, обявен на пресконференция в Париж. Това е резултатът от първата за повече от десетилетие процедура за подбор на астронавти на ЕКА, чиято цел е да внесе многообразието и в космическите мисии.

В отряда астронавти са включени и две жени - Софи Адено от Франция и британката Розмари Куган, нови посланички на още една слабо представена част сред европейските астронавти. Много малка част от космическите изследователи досега са жени и повечето от тях са американки.

Сред представените в сряда астронавти няма цветнокожи. Кампанията по подбор не бе насочена специално към различни етнически групи, но бе подчертано значението нa "представителството на всички групи в обществото ни".

Макфол ще следва път, различен от този на останалите астронавти, защото ще участва в новаторско изследване с цел да се установи дали физическите увреждания биха попречили на космическите пътувания. Това е неизследвана територия, нито една водеща западна космическа агенция досега не е изпращала параастронавт в космоса според ЕКА.

Макфол, който говори с гордост и емоционални изблици, каза, че се вписва идеално в мисията благодарение на силата на духа и тялото си.

"Чувствам се много удобно в кожата си. Изгубих крака си преди повече от двадесет години, имах възможността да бъда паралимпийски състезател и съм се опознал емоционално... Всички тези фактори и трудностите в живота са ми дали увереност и сила - способността да вярвам в себе си, в това, че мога да направя всичко, което си наумя", добави той. "Никога не съм мечтал да бъда астронавт. Едва когато ЕКА обяви, че търси кандидат с физически увреждания за този проект, интересът ми се пробуди".

Изследването, което ще продължи две до три години, ще изследва основните предизвикателства за параастронавтите, включително и това как физическите ограничения може да повлияят на обучението за мисията, както и дали ще са нужни модификации в космическите апарати и специалното облекло.

Директорът по изследванията на човека и роботите в ЕКА Дейвид Паркър каза, че на Макфол предстои "дълъг път", но определи новоизбраните астронавти като дългосрочна амбиция, пише БТА. Според Паркър процедурата започнала с въпрос: "Може би някъде там има почти суперхора, преодолели множество препятствия. Дали биха могли да станат астронавти?"

Паркър добави, че вероятно за пръв път се използва и думата "параастронавт", но не претендира за авторството.

"Казваме, че Джон (Макфол) може би е първият параастронавт, избран в обичайната процедура за подбор на астронавти, но има увреждане, което иначе би го дисквалифицирало", уточни той.

Предстоят поне пет години, преди Макфол да се отправи в космоса като астронавт, ако подготовката му мине успешно.

Отвъд океана, в Хюстън, си водят бележки. Дан Хюот, говорител на Космическия център "Джонсън" на НАСА, където се готвят астронавтите, каза пред Асошиейтед прес, че НАСА наблюдава процедурата по избор на параастронавт на ЕКА с голям интерес.

Той уточни, че "засега процедурата на НАСА за подбор на астронавти остава същата", но агенцията очаква за работи с "нови астронавти в бъдеще" от партньорски организации като ЕКА.