Десетилетия наред Марс, нашият втори най-близък космически съсед, присъства в колективното ни въображение. Между фантазиите за марсианско посещение и обещанието за вода под ледената повърхност, Червената планета не е нужно да прави кой знае какво, за да привлече вниманието ни.

А днес, освен близо до сърцето ни, Марс ще е близо и до нашата планета – на едва 62.1 млн. км.

Това ще се повтори чак след 15 години, което означава, че е силно препоръчително да насочите взора си към нея – тя ще изглежда голяма, ярка и лесна за разпознаване дори и без телескоп.

Съветваме ви да погледнете тази небесна карта, за да видите къде точно ще се намира Червената планета на небосклона.

Както може да видите във видеото по-долу, Марс и Земята имат леко елипсовидни орбити, което означава, че периодично те се приближават изключително близо една до друга.

Възможно най-близката среща е, когато Земята се намира най-далече от Слънцето (афелий), а Марс – най-близо (перихелий). В този момент двете планети ще се намират на разстояние от 54.6 млн. км. Тази конфигурация се нарича опозиция и се случва на всеки две години, но ние никога досега не сме отчитали тази съвършено близка позиция.

Най-близкото разположение на двете планети е регистрирано през 2003-а, когато между нас и Марс е имало едва 55.7 млн. км. Преди две години – през 2018-а – Червената планета също се доближи изключително много: 57.6 млн. км.

За съжаление, малко по-малко се отдалечаваме от нашия съсед и ще започнем да се приближаваме към него чак през 2029-а. Кулминацията ще настъпи през 2035-а, когато ще се намираме на едва 56.9 млн. км.

Т.нар. съединение пък е обратното на опозиция – тогава двете планети се намират най-далече една от друга. Разстоянието между тях може да достигне до 401 млн. км. Това се случва, когато Земята и Марс се намират на противоположните страни на Слънцето и двете са в своя афелий.

Ето защо космическите организации се възползват от тези по-къси разстояния между нашите планети, а 2020-а конкретно бе особено подходяща за редица мисии до Червената планета.

Следващите мисии до Марс (като Mars Return) са планирани за 2022-ра, но тези космически апарати ще трябва да изминат 20 млн. допълнителни километра, тъй като по това време разстоянието между двете планети ще е 81.5 млн. км.

С други думи – днес имаме наистина уникалната възможност да се насладим на Марс отблизо. И това няма да е възможно през следващите цели 15 години.